GERT WINGÅRDH - På reise gjennom livet

Foto: Gabriel Liljevall

Dele

Takket være programlederrollen i Husdrömmar har Gert Wingårdh blitt en folkkjær kjendis. I høst er han aktuell med en ny bok, Gula fläcken. I motsetning til hans tidligere bøker der arkitektur står i fokus, byr han denne gangen på sine egne memoarer.

Gert Wingårdhs memoarer tar oss med inn i hans innerste når han malende beskriver alt fra en trygg – men også tidvis slitsom – oppvekst, en søt ungdomstid, spennende møter, inspirerende
reiser, sitt livs kjærligheter samt sin lange og svært suksessrike karriere som arkitekt.
Når INRIKES ringer befinner Gert seg i bilen. Han er like sjarmerende og pratsom som vi kjenner ham fra TV. Akkurat som han av og til gjør i Husdrömmar, sitter han i bilen og kjører. Akkurat i dag befinner han seg i Skåne, og navigerer reisen ved hjelp av bilens GPS mens vi snakker. Mobilen har han festet på instrumentpanelet. Den sitter i en litt merkelig vinkel, så jeg ser hans sorte t-skjorte og munnen som snakker.


– Jeg er på vei til et sted hvor vi skal filme til et nytt og så langt hemmelig TV-program, avslører han mens han rattet bilen på skånske småveier. Jeg elsker å jobbe med TV. Å reise rundt og snakke med folk og se på deres byggeprosjekter er fantastisk gøy. Det er kult å få gjøre noe så positivt sent i livet.
Jeg elsker å møte folk, og jo mer kjent man blir, jo lavere blir terskelen for folk til å ta kontakt. Man utsettes for mange morsomme ‘påhopp’, og folk føler at de kan fortelle meg ting. TV gjør meg veldig uisolert, og det synes jeg er morsomt.


ET ANNERLEDES PROSJEKT
Som arkitekt og administrerende direktør for Wingårdhs med rundt 120 ansatte på kontorene i Göteborg, Malmö og Stockholm, er Gert vant til å jobbe i grupper. Derfor ble Gula fläcken et annerledes og velkomment prosjekt. Her jobbet han helt alene, innhyllet i minner som skulle sorteres i hjernen og settes på trykk.
– Jeg hadde ingen dagbøker eller annet å bruke mens jeg skrev, sier Gert. Jeg tror jeg har et ganske godt minne, for jeg husker det meste jeg opplever. Derimot kan jeg ikke påstå at absolutt alt som står i boken er sant. For meg føles det ikke så viktig at alt blir perfekt beskrevet
akkurat som det var. Det jeg har skrevet er jo mine personlige minnebilder, og det er jo ikke sikkert at de stemmer overens med hvordan en annen person opplevde de samme hendelsene. Jeg synes at det der med hukommelsen er interessant. Jeg har sett på en hel del YouTube-klipp og annet om hvordan hukommelsen fungerer. Når det handler om for eksempel etterforskninger av forbrytelser og lignende, der flere mennesker har opplevd de samme tingene
det skjer ofte at alle gjenforteller hendelsene på helt forskjellige måter.

Foto: Ulf Celander

KREATIV NÆRINGSVIRKSOMHET
Gert beskriver seg som en livsnyter som elsker å arbeide. Han elsker utfordringer og han har
en nysgjerrighet som hele tiden driver ham fremover og lokker frem nye ideer. Ordet pensjonist eksisterer ikke i hans vokabular, men han sier at han prøver å være bevisst på å skape balanse mellom rollen som leder av et selskap og det kunstneriske og kreative som gir ham energi.
– Det er kun av egoisme og selvbevarelsesdrift jeg velger å ikke pensjonere meg, sier han med et smil. Jeg har klart meg bra så langt, men jeg er 73 år gammel og det betyr at jeg har mange venner som er litt eldre, og jeg har sett at nesten alle mister farten etter 75. Jeg har innsett at jeg ikke kommer til å kunne fortsette å lede firmaet hur lenge som helst. Jeg kommer til å overlate firmaet, men det er vanskelig.
Jeg er i ferd med å trappe ned mitt lederskap i selskapet. På en eller annen måte håper jeg jeg blir dyttet ut grunnet manglende tilstedeværelse. Gert ler hjertelig og sier videre:
– Jeg har kjempeflinke medarbeidere som kan overta. Målet er at selskapet skal bli en fullverdig
demokrati i fremtiden. Gert Wingårdh har mottatt seks Kasper-priser, hvilket er flere enn noen annen svensk arkitekt. Hans arbeider strekker seg fra butikkinndekning til fabrikkomplekser, og han har deltatt i en del
prosjekt som har fått internasjonal oppmerksomhet.

Hvis jeg fikk drømme, ville jeg tegnet et lite kunstmuseum helt selv og hatt to år på meg, uten innblanding fra noen, det hadde vært helt fantastisk.

Foto: Christoffer Grimshon

En veiledende bygning
Når han ser tilbake på sin lange karriere, er det to prosjekter han er ekstra stolt over. Han sier at Universeum i Gøteborg var et fantastisk prosjekt å jobbe med som han er veldig stolt over.
Universeum har siden 2001 ligget ved siden av Lisebergs attraksjoner. Det er et vitensenter som årlig lar både reisende og göteborgere la seg begeistre av levende dyr, naturvitenskapens underverker og teknologiske løsninger.

Universeum besøkes av veldig mange mennesker hvert år. Det er morsommere å tegne slikt enn lagerbygninger som bare en industrirobot ser.

Et åpent hus med flere bærekraftige løsninger, i stor grad bygget i tre. I oppdraget inngikk det å tenke at bygningen skulle føles inspirerende for alle besøkende, et sted der alle fra ulike bakgrunner kunne møtes.
– Det kittlar lika gott i magen när man åker berg-og-dalbane, uansett hvor i verden man kommer fra. Da man skulle gjøre en investering i et designenter, valgte man å slå dem sammen med fornøyelsesparken. En periode var Universeum inngangen til fornøyelsesparken, og det var en svært smart måte å nå ut til veldig brede grupper i samfunnet på.
Gert legger til at det var gøy at man valgte å bygge et designsenter nettopp i Göteborg og at det ikke, som så mye annet, havnet i Stockholm.
– Bygget begynte å bli planlagt i 1998. På den tiden var Göran Persson statsminister, og det var et av de første prosjektene som fikk statlige midler for å utforske hvordan man bygger bærekraftig. Bygningen er et eksempel på bærekraftig bygging som har vært veiledende for å bygge trehus slik man gjør i dag. Gert ønsker at så mange som mulig skal få muligheten til å besøke og like bygningene han har jobbet med.
– Universeum besøkes av veldig mange mennesker hvert år. Det er morsommere å tegne slikt enn lagerbygninger som bare en industrirobot ser, sier han og ler.

STÅ OPP FOR KUNSTEN
En annen bygning Gert er utrolig stolt over, er tilbyggingen til Liljevalchs kunsthall på Djurgårdsvägen i Stockholm, som han tegnet i samarbeid med kunstneren Ingegerd Råman.
– Det var et minneverdig prosjekt å jobbe med, som jeg er svært stolt over. Det har selvsagt med min store kunstinteresse å gjøre, og jeg fikk tegne på den måten jeg ønsket. Liljevalchs konsthalls tilbygg har fått mye kritikk fra ulike hold. Flere politikere, kjente kulturpersonligheter og samfunnsdebattanter mener at bygningen er stygg. Men Gert lar seg ikke påvirke av kritikken.
– Jeg synes det er flott å stå opp og stolt si at dette er den eneste bygningen som er blitt nøyaktig slik jeg mener en bygning skal utføres. Det er jo i og for seg ikke bare takket være meg at bygningen ser ut som den gjør, det fantes jo en jury, ulike skjønnhetsråd og andre som skulle behages på ulike måter. Men det er en bygning jeg er veldig fornøyd med.

Det må være mer interessant at det vekker følelser enn at det ikke vekker følelser. Likegyldighet er vel det siste noen ønsker seg. Når Gert får spørsmålet om det finnes et drømmeprosjekt han ønsker å gjøre i fremtiden, tenker han seg om en stund før han svarer.
– Hvis jeg fikk drømme, ville jeg gjerne tegne et lite kunstmuseum helt selv og ha to år på meg, uten innblanding fra noen, det hadde vært helt fantastisk.

FAVORITTSTEDER I SVERIGE:
Gert har den fordelen at han nesten hver uke er i Gøteborg, Malmö og Stockholm, og han liker de tre byene veldig godt.

  • Nummer én er Stockholm en av verdens vakreste byer. Jeg hadde en god venn som sa at hvis man vil lage en pen by, så skal man sørge for at det finnes fjell og mye vann, og det finnes jo i Stockholm.
  • I Malmö er Limhamn-området helt fantastisk. Jeg elsker å rusle rundt der blant litt eldre og nyere bebyggelse og spise middag på kaikanten. Det er utrolig hyggelig.
  • I Gøteborg elsker jeg Götaplatsen. Det er et stort, åpent rom som kan ta på seg forskjellige roller
    demonstrasjoner, bilutstillinger og så videre. Det er et fantastisk møtested, flankert av Stadsteatern, Konserthuset og kunstmuseet. Det er virkelig en
    et flott sted som på ingen måte er blitt overkjørt, men som får være sitt klassiske, rolige sted slik det har vært siden 1920-tallet og fremover. Det er en knutepunkt som kan bestå under mange ulike politiske vinder.

3 BYER I VERDEN MAN MÅ BESØKE, ENN GEH Gert Wingårdh:

  • Kyoto. Det gamle keiserpalasset er fantastisk. Det er så mye gammel kultur i Kyoto samtidig som det er en tett og moderne by.
  • Venezia. Byen i Italia som jeg har besøkt mest. Det er så mye kunst og arkitektur der, og det er fantastisk med denne bilfrie byen. Jeg elsker å vandre rundt der, og det føles trygt å gå seg vill i alle de små smugene.
  • Kiruna. Det er en by som må besøkes som en kontrast til de travle metropolene. Kiruna er byen som for øyeblikket flyttes. Jeg synes man skal dra dit og reflektere, uten å vurdere, hvor flinke vi er til samfunnsplanlegging og hvordan man samler sine ressurser for å se hva man kan oppnå.

GERT WINGÅRDH
Alder 73.
Å bo Leilighet i Gøteborg og hus på den bohuslanske landsbygda.
Familie Karin (frun), barn, bonusbarn och barnbarn.
Yrke: Arkitekt.
Bakgrunn i korte trekk: Tok arkitektutdanning i 1975 fra Chalmers tekniske høgskole. To år senere startet han Wingårdh arkitektkontor. Han har mottatt seks Kasper Salin-priser, noe som er flere enn noen annen svensk arkitekt. Hans arbeider spenner fra butikkinnredninger til fabrikkomplekser, og han har deltatt i en del prosjekter som har fått internasjonal oppmerksomhet. Er siden 2014 programleder for SVTs Husdrömmar. Har skrevet flere prisbelønte bøker og har medvirket i en rekke forskjellige TV- og radioprogram.
Aktuelt: Med memoarene Gule flekker.


Dele

Siste innlegg

Siste innlegg

Den nye fikenheten er nøkkelen i Carina Bergfeldts fortelling. Det har handlet om politikk, om å intervjue kjendiser i tv-sofaen. Nå...

Hun har dömt joppfulla tv-lokker i et tiår, undersøkt rosers duft og lært generasjoner av vinkelnere å lytte til sin...

Loreen utstrålar positiv energi. Etter to Eurovision-seire – med Euphoria og Tattoo – er hun tilbake med ny musikk, ny...

Hun stod ved Eiffeltårnet og så tusenvis av mennesker stå i kø for å se hennes sønn spille OL-finalen. Selv hadde hun...

populære innlegg

Vårt nettsted bruker informasjonskapsler. Les mer om vår bruk av informasjonskapsler: Personvernerklæring