Hänet on ylistetty sekä Ruotsissa että ulkomailla rooleistaan elokuvissa ja TV-sarjoissa, ja nyt hän on elokuvateattereissa ruotsalaisessa musiikkidraamassa Nova & Alice. Toimittajallemme Josefin kertoo muun muassa, että hän on huono olemaan vapaalla, välttää yksityisyyden jakamista sosiaalisessa mediassa ja on hiljattain huomannut, että studiossa laulaminen on super-duper-kivaa. VALOKUVA MARICA ROSENGÅRD HIUKSET, MEIKKI ELVA AHLBIN
Kun lopetan työn, tunnen aina haluavani tehdä jotain aivan muuta, jotain uutta. Minulle Nova & Alice on jotain aivan uutta!

Kun INRIKES soittaa Josefinille Zoomissa, allekirjoittajan kohtaa iloinen hymy. Josefina on poikkeuksesta vapaapäivä ja on kotonaan Tukholmassa.
– Olen parhaillaan kuvaamassa draamasarjaa Skiftet, joka saa ensi-iltansa Netflixissä vuonna 2026. Se on kiinnostava tarina Ruotsin ensimmäisistä partioivista naispoliiseista vuonna 1958. Josefin hymyilee ja osoittaa tummaa, suoraan leikattua otsatukkaansa, jonka hän on hankkinut roolia varten. Hänen takanaan näkyy valoisa, raikas olohuone, jonka ikkunoiden luona on isoja vihreitä kasveja. Yhden seinän vieressä vilahtaa täysi kirjahylly.
Vsinulla onett digi kansainvälisesti kehutuissa TV-sarjoissa "Top Dog", "Snöänglar" ja "Viikingit", ja nyt olet valkokankaalla elokuvassa "Nova & Alice", jossa esität laulajaa ja artisti. Ihailen sinua siitä, että pystyt tekemään niin monia täysin erilaisia rooleja ja silti tekemään niistä kaikista uskottavia.
– Kiitos, se tekee minut todella iloiseksi. Minulle on toive ja pyrkimys tehdä mahdollisimman erilaisia asioita. Kun lopetan yhden työn, tunnen aina halua tehdä jotain aivan muuta, jotain uutta. Minulle se on Nova & Alice jotain aivan uutta! Ensinnäkin saan laulaa ja soittaa pianoa. Heddan kanssa esitämme artisteja ja itse asiassa laulamme elokuvassa. Sanoitimme kappaleet studiossa, koska soundtrack julkaistaan Spotifyssa ennen ensi-iltaa. Minulle studiolaulaminen oli aivan uutta, ja se oli todella, todella hauskaa. Nautin työskentelystä ohjaaja Emma Buchtin kanssa, joka on ohjannut paljon komediaa ja teatteria. Olenhan aiemmin tehnyt lähinnä trillereitä ja rikossarjoja, joten tämä on minulle uusi maailma.
Laulat ja soitat elokuvassa todella hyvin. Oletko aina harrastanut musiikkia?
– Minulla on täällä kotona piano, jota joskus soitellaan, mutta en kutsuisi itseäni muusikoksi. Sen sijaan olen laulanut koko elämäni, mutta en ehkä ole panostanut siihen niin paljon. Olen ollut koko lapsuuteni musikaaleissa ja rakastan laulamista. Suosikkimusikaalini on epäilemättä Hair, olen rakastanut niitä kappaleita siitä lähtien, kun äitini esitteli minulle elokuvan ollessani 8-vuotias.
Kuinka paljon harjoittelit laulua ennen äänityksen alkua? Nova & Alice?
– Sekä minä että Hedda kävimme laulunopettajalla ja otimme tunteja äänemme harjoittamiseksi. Harjoittelimme myös laulamista mikrofonin kanssa ja esiintymistä livenä lavalla. Onhan tärkeää, että osaa liikkua oikein, jotta se näyttää luonnolliselta, kun esiintyy yleisön edessä.
Elokuvan musiikista.
– Se on täysin uutta musiikkia, jota ei ole kuultu aiemmin. Kappaleet ovat muun muassa First Aid Kitin, Stella Explorerin, Molly Sandénin ja monien muiden taitavien lauluntekijöiden käsialaa. On todella hauskaa tehdä musiikkielokuva, joka ei perustu todellisiin henkilöihin, vaan on täysin omaperäinen, ja siinä laulavat minä ja Hedda.
Alice, jota Hedda esittää elokuvassa, on kaupallisempi artisti kuin sinun hahmosi Nova, mutta ei ehkä viihdy siinä roolissa.
– Novan inhoa Alicea alussa, koska hänestä tuntuu, ettei Alice saa häntä koettua, ja hän tuomitsee tämän melko ankarasti sen perusteella, että hän tietää, ettei Alice kirjoita omia kappaleitaan, koska se on jotain, mitä Nova arvostaa suuresti.
Hahmollesi on muusikkona vahva persoona, ja hänelle on tärkeää voida kirjoittaa omia kappaleita, tehdä ‘omaa juttuaan’. Tunnistatko itsesi tästä?
– Ehdottomasti. Minulle on tärkeää, että pohjaa sille, mitä tekee. Ei pidä olla niin, että vain noudattaa jonkun toisen toivetta, täytyy tuntea olonsa vapaaksi ja että on valinnanvaraa. Näitä asioita joutuu kohtaamaan myös elokuvateollisuudessa. Todella hyvät roolit eivät kasva puissa, ja tarvitsen palkkaa ja ruokaa päiväksi, mutta samalla on hyvin vaikeaa suostua projekteihin, jotka eivät puhuttele minua tai joissa en ymmärrä tarinan merkitystä.
Haluaisitko ohjata tulevaisuudessa?
– Olen joskus miettinyt sitä, mutta pahus, kuinka kovaa on tehtävä töitä, jos aikoo ohjata. Silloin ei voi vain uppoutua roolihahmoon, kuten näyttelijänä voi, vaan ohjaajan työssä on varmasti paljon todella vaikeaa. En tiedä, selviäisinkö siitä. Mutta totta kai, se voisi olla hauskaa jonain päivänä, kun tulee vähän vanhemmaksi eikä rooleja enää tule niin tiheään tahtiin kuin liukuhihnalta. Näyttelijänä oleminen on erikoinen ammatti, erityisesti naisena, 30–40 ikävuosien välillä koemme kulta-aikamme, kun taas miehillä se on 40-vuotiaasta ylöspäin.
Oletko kiinnostunut näyttelemisestä?
– Kyllä. Uskon, että teatteri tulee nauttimaan kasvavasta arvostuksesta tulevaisuudessa. Kun tekoäly yleistyy yhä enemmän elokuva- ja TV-alalla, uskon, että teatterissa käymisestä ja oikeiden ihmisten esiintymisen näkemisestä tulee eksoottista, joten teatteri tulee kokemaan uuden tulemisen 10–15 vuoden kuluttua.
Mitä teet mieluiten vapaapäivänäsi?
– Olen huono vapaalla. Kiipeilen seiniä pitkin, jos olen vapaalla liian kauan. Mutta pidän ystävien tapaamisesta, viinin juomisesta ja yhteisestä ruoanlaitosta. Pidän lapseni ja poikaystäväni kanssa ajanvietosta, ehkä lähdemme joskus yöksi hotelliin pois kotoa ja nauttimaan hyvästä ruoasta ja juomasta.

Tulevatko poikaystäväsi ja tyttäresi mukaan, kun kuvaat?
– Kun kuvasin tanskalaisen sarjan Carmen Curlers Tanskassa, tyttäreni oli mukana ja imetin kuvauksien välissä. Kun kuvasimme Nova & Alicea Länsi-Ruotsissa, minulla oli asunto Göteborgissa ja silloin poikaystäväni ja tyttäreni olivat mukana. Nyt se ei ole niin helppoa, koska hän käy päiväkodissa ja hänen on voitava olla Tukholmassa, hänellä onhan oma elämänsä, joka rullaa eteenpäin. Työni on hieman erilaista nyt, kun minulla on lapsia. Kaikki on suunniteltava toisin, ja tietyt työt jätän tekemättä. On rankkaa kieltäytyä, koska ajat ovat sellaiset kuin ovat, mutta olen kiitollinen rooleista, joita olen aiemmin tehnyt, koska se mahdollistaa sen, että minulla on varaa – sekä taloudellisesti että uran kannalta – kieltäytyä asioista, joita en halua tehdä. Minulle on kyse siitä, pidänkö roolia mielenkiintoisena ja onko se tarina, joka mielestäni tarvitsee tulla kerrotuksi. Jos pidän sitä hyvänä, käsikirjoitus on hyvä, ohjaaja on jännittävä ja näyttelijät mielenkiintoisia, niin sanon kyllä.
Muistatko ensimmäisen kuvauspäivän isossa elokuvaroolissasi?
– Joo. Olin 19-vuotias ja olin saanut roolin Mikael Blomqvistin tyttärenä amerikkalaisessa versiossa elokuvasta The Girl With the Dragon Tattoo. Mikaelia näytteli Daniel Craig ja David Fincher ohjasi. Se oli niin paljon vaikutelmia. Olin hirveän hermostunut. Muistan, että jouduin istumaan ja odottamaan hotellihuoneessa useita tunteja, kunnes oli minun vuoroni kuvata. Muistan, että se tuntui ylelliseltä, koska hotellihuoneessa oli suuria hedelmäkulhoja ja suklaata. Tuntui oudolta, että minulla oli oma saattaja, joka seurasi minua kaikkialla, mutta ymmärsin myöhemmin, että se oli siksi, että elokuvan tekijät tietäisivät tarkalleen, missä olin koko ajan, jos heidän tarvitsisi saada minut kiinni kuvatakseen kohtausta. Olin hirveän hermostunut. Mutta kun pääsin kuvaamaan, kaikki oli okei. Sekä David Fincher että Daniel Craig olivat mukavia, lämpimiä ja hauskoja, joten siitä tuli todella hauska kokemus.
Tunnetko näyttelijänä ja julkisuuden henkilönä painetta olla myös sosiaalisen median vaikuttaja?
– En paineista tiedä, mutta jotain odotuksia saattaa tietysti olla. Olen melko päättäväisesti päättänyt olla menemättä sitä tietä. Minulla on melko monimutkainen suhde julkisuuteen ja julkisuuden henkilönä olemiseen. En viihdy kovin hyvin tullessani tunnistetuksi. Minulla on Instagram-tili, jossa valitsen näyttää mitä olen tehnyt työssäni. En tarvitse sen enempää yksityisyyttä. En pidä internetistä kovin paljon, jos olen rehellinen. Ehkä elän väärään aikaan, koska haluan tavata ihmisiä oikeasti, juoda kahvia ystävän kanssa oikeasti, ostaa vaatteita kaupasta – oikeasti – jossa voin koskettaa vaatteita ja sovittaa niitä.
Mitä teet kymmenen vuoden kuluttua?
– Voi, mikä vaikea kysymys. Kymmenen vuoden päästä... Toivon, että minulla on hieman enemmän lapsia. Näen itseni aurinkotuolissa drinkki kädessä ja muutamia lapsia juoksemassa ympärillä. (Naurua)
Mitä tulee uraasi?
– Minulla ei ole sellaista suunnitelmaa, menelen vain eteenpäin, kun eteen tulee hauskoja juttuja.
Kymmenen vuoden kuluttua ehkä ohjaat uutta musikaalin Hair suurilla teatterilavalla?
– Kyllä, ehkäpä! (Naurua) Ei sitä koskaan tiedä.

JOSEFIN ASPLUND PITÄÄ…
… David Dencik on yksi lempinäyttelijöistäni. Sain työskennellä hänen kanssaan vähän Call Girl -elokuvassa. Pidän häntä fantastisena ja haluaisin ehdottomasti työskennellä hänen kanssaan uudelleen.
… ruoanlaittoa. Minulla on tapana ystävieni kanssa, että aina kun tapaamme, arvotaan uusi maa ja kyseisen maan kansallisruoka tai nimikkoruoka meidän tulee valmistaa seuraavalla tapaamiskerralla.
… lukemiseen. Juuri nyt luen Jane Fondan elämäkertaa. Se etenee aika hitaasti, koska luen samanaikaisesti paljon käsikirjoituksia.
… pallopeleistä. Tykkään pelata tennistä, jalkapalloa ja käsipalloa.
… musiikin kuuntelemista. Soittolistallani on tällä hetkellä jotain 60-luvun musiikkia, sekä artisteja kuten Stromae ja Tennis, sekä paljon Bamsen musiikkia tyttäreni takia. Tyttäreni ansiosta elämässäni on paljon Bamsen musiikkia.
SUOSIKKIPAIKKA RUOTSISSA: • Vadstena. Vietin kaikki lapsuuteni kesät siellä, rakastan paikkaa. Nyt meillä on kesämökki lähistöllä.
3 SUOSIKKA KAUPUNKIA MAAILMASSA: • Tokio on yksi upeimmista kaupungeista, joissa olen käynyt. Rakastan Tokiota, koska se on täysin hullu ja täynnä niin monia uusia ja erilaisia vaikutelmia verrattuna siihen, mistä tulen ja mihin olen tottunut. • Bogotá, Kolumbian pääkaupunki. Siellä asuvat ihmiset ovat aivan upeita, ja rakastan kaikkea kaupungin taidetta ja kulttuuria. • Rooma. Siellä on parasta ruokaa, ja arkkitehtuuria on tietysti pakko rakastaa.
Tietoja elokuvasta Nova & Alice kertoo kahdesta epäsopivasta artistista, jotka managerinsa (Johan Rheborg) pakottaa vastahakoisesti yhteiselle kiertueelle. Alice (Hedda Stiernstedt) on vakiintunut tähti, jolla on suuri yleisö, mutta hän ei ole koskaan kirjoittanut omaa lauluaan ja hänen tähtensä on alkamassa hiipua. Nova (Josefin Asplund) on uusi, uskottava artisti, jonka ura osoittaa suoraan ylöspäin, mutta hänen elämänsä lavan ulkopuolella on kaoottista. Törmäys on väistämätön – niin musiikillisesti kuin henkilökohtaisestikin. Mutta kun kiertuebussi liukuu kesäisen Ruotsin konserttipaikkojen välillä, kaikki joutuu vaakalaudalle – eivätkä he aavista, että tämä on kesä, joka muuttaa kaiken.
JOSEFIN ASPLUND Ikä: 32. Ammatti: Näyttelijä. Boori Tukholma tukikohtana. Perhe Poikaystävä Niklas Clarkson, toimittaja Sveriges radiossa, tytär Ellen, 2. Ura lyhyesti: Läpimurto elokuvassa The Girl With the Dragon Tattoo 19-vuotiaana, jossa Daniel ‘James Bond’ Craig näytteli hänen isäänsä. On näytellyt kansainvälisesti huomioiduissa elokuvissa ja TV-sarjoissa, kuten Top Dog, Snöänglar, Vikings, Carmen Curlers, The Circle, Himmelsdale n ja Conspiracy of Silence . Ajankohtaista Elokuva Nova & Alice tulee elokuvateattereihin 13. syyskuuta.
