Redan idag är Kungens Kurva söder om Stockholm Skandinaviens största handelsområde. Genom en miljardinvestering kommer nu området att utvecklas för framtiden – ett projekt som beräknas klart 2033.
I Kungens Kurva finns idag världens första och näst största Ikea. Här introducerades exempelvis världens första ta-det-själv-lager som idag är en självklar del i Ikeas koncept. Expansionen som nu påbörjats omfattar 28 000 kvadratmeter vikta för upplevelser inom mat och skönhet, samt en sammanslagning och gemensam entré till Ikea-varuhuset.
Investeringen överstiger två miljarder svenska kronor över tio år. Och först med att öppna upp blir Matvärlden, en matbutik med mat från hela världen, som öppnar i slutet av 2024. Butiken omfattar 7 000 kvadratmeter butiksyta med fokus på matupplevelse. Utöver själva matbutiken kommer här finnas restaurang, bageri och en food hall.
I juni togs det första spadtaget för utbyggnaden, som ska förvandla shoppingcentret till en mötesplats för hela familjen och en destination som erbjuder allt som avser hemmet.
– Ingka Centres har startat den största förändringen av Kungens Kurva sedan IKEA öppnade 1965. På tio år kommer vi att skapa en helt ny mötesplats och destination för allt inom mat, mode och heminredning, säger Yvonne Arentoft, Meeting Place Manager på Kungens Kurva Shoppingcenter. Därefter expanderas området norr- och västerut med 21 000 kvadratmeter, inklusive en sammanslagning med Ikea-varuhuset, vilket kommer innebära en ny gemensam entré och ett bredare utbud av restauranger, mode, skönhet, service och mycket annat.
– Vi ser en otrolig potential för Kungens Kurva att vara en ledande aktör inom matupplevelser, familjeaktiviteter och traditionell shopping inom mode, inredning och mycket mer, avslutar Yvonne Arentoft.