Inrikes

Klicka här för att läsa magasinet digitalt.

EN ALKOHOLFRI ÖL – LANSERING PÅ HÖG HJÖD

Foto: Dubbelw

Dela

Alkohol fri öl har blivit ett populärt dryckesval på temat. Nu adderas kändiskonceptet även här och GW:s Nyktra pilsner är flaskan med Leif G.W. Persson ansiktet som ska få Kosta Bryggeris nya öl att sälja.

Ölen i sig är en alkoholfri lager som bryggs på det småländska bryggeriet Kosta Bryggeri som drog i gång sin verksamhet 2022. Bryggeriet producerar närmare 50 000 liter öl per år av olika typ, verksamheten drivs under Torsten Jansson och hans New Wave Groups ledning där även glasbruken Kosta Boda och Orrefors
ingår. Torsten Jansson kontaktade Pontus Frithiof och berättade om bryggeriet. Ett samtal som ledde till en idé att producera en egen öl, tillsammans med GW. Vi har nu bjudits in till Pontus restaurang La Tour, 23 våningar upp i DN-skrapat för att höra vad herrarna har att säga, testa ölen och blicka ut över ett disigt Stockholm. Egen dryck är något som blivit något av ett signum för GW och hans viner, just nu sex till antalet: ett vitt, ett rött, ett mousserande, en riesling, en röd box och en vit box. Är de kändsiner som säljer allra bäst på Systembolaget.

– Jag säljer mest vin av alla när det kommer till kändisviner, men så är jag ju mer känd än alla andra tillsammans, säger GW när han tar till orda uppe i baren. Men det är inte vin vi ska tala om nu utan öl och i detta fall en med låg alkoholhalt. Som professor i kriminologi konstaterar han att den låga alkoholhalten är extra bra ur flera aspekter.

– Jag har forskat på området och skulle aldrig drömma om att lansera starksprit av något slag. Men jag tror att det blir svårt att hitta något samband mellan brottslighet och min nya pilsner, säger han och tar en klunk. För att komma fram till hur ölen ska smaka har det bryggts, smakats och utvärderats. Och
trion är nöjda med sitt samarbete: Det känns väldigt roligt att ha fått till ett så nära och bra samarbete med Leifo och Pontus. Vår ambition är att bli ett lönsamt bryggeri och en ny attraktion för destinationen Kosta, vilket ska locka fler besökare till platsen, säger Torsten Janson vd för New Wave Group.
Nyligen lanserades GW:s Nyktra Pilsner ute i matbutikerna och ytterligare en öl kommer att lanseras under våren, då i den starkare kategorin. Jag får påfyllning i glaset och serveras tre delikata smörrebröd. Mums, och sedan tillbaka till kontoret.

GW:s Nyktra Pilsner, 20 kr/33 ml, hittar du i matbutiken.

Dela

Senaste inläggen

Senaste inläggen

Då Årets Kock Desirée Jaks presenterade Årets Rätt tidigare i år deklarerade hon att blåmusslor i en öppen lasang var...

Mitt i city, på varuhuset NK, fyra trappor upp innanför lunch ­restaurangen Kantinen gömmer sig Bobergs matsal. Centralt men avskilt,...

Att matkostnaderna är en het potatis är ett faktum som lyfts fram i HelloFresh rapport om svenskarnas matvanor. Samtidig som...

Dålig sömn hänger ibland ihop med osund kost, visar en finsk studie. Personer som sover för lite äter nästan 40...

populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy