Startskuddet for Jernhusens prosjekt Göteborg Grand Central har nå gått. Fremtidens knutepunkt vil få en fasade av 524 000 gjenbrukte teglsteiner, og symbolsk festet finansminister Elisabeth Svantesson en av disse for å markere byggestart.

Sverige behöver byggas rikare, økonomien vokse. Gøteborg og Vest-Sverige er en sterk vekstmotor for hele landet. Kraften og innovasjonsevnen som finnes hos menneskene og bedriftene her er veldig betydningsfull for svensk økonomi. Infrastrukturen spiller en viktig rolle for utviklingen i regionen og det nye stasjonshuset er en viktig brikke i det, sa Elisabeth Svantesson, Sveriges finansminister. Det nye stasjonshuset er et tydelig eksempel på hvordan Jernhusen, som spesialist på eiendommer nær jernbanen, arbeider for å gjøre det lettere for flere å velge toget. Skinnegående trafikk tilbyr den høyeste kapasiteten og muliggjør for enkel og bærekraftig reise innen byer, regioner og hele landet.
– Dette er en stor dag for Göteborg og Vest-Sverige. Det nye stasjonsbygget er en måte å
Jernhusen møte den økte togtrafikken som forventes i regionen. Vi er veldig glade for å utnytte stedets potensial, bidra til å utvikle fremtidens Göteborg og gi flere mulighet til å velge toget, sier Biljana Pehrsson, administrerende direktør i Jernhusen. Den nye stasjonsbygningen vil bli en inngang til den nye, stasjonsnære bydelen Centralstaden Göteborg. Bydelen inkluderer den nye og eksisterende stasjonen, kontorbygget Park Central. Målet er å skape et attraktivt møtested og få flere til å reise kollektivt, på en trygg og levende
bygdemiljø. Den nye stasjonshallen forventes å åpne mot slutten av 2026. Samtidig som Västlänken.
Inflytting i kontorene som finnes i de tre øverste etasjene er beregnet å finne sted i 2027. Her vil 700 arbeidsplasser på et areal på 8 000 kvadratmeter bli tilbudt, og målet er at det nye kontoret skal miljøsertifiseres med Breeam Outstanding. fremtidens Gøteborg og gi flere mulighet
å velge toget, sier Biljana Pehrsson, administrerende direktør i Jernhusen.
Det nye stasjonsbygget blir en inngang til den nye bydelen Centralstaden, som ligger i nærheten av stasjonen.
Gøteborg. Byggdelen inkluderer den nye og eksisterende stasjonen, kontorbygget Park Central.
Målet er å skape et attraktivt møtested og få flere til å reise kollektivt, i en trygg og levende
bygdemiljø. Den nye stasjonshallen forventes å åpne mot slutten av 2026. Samtidig som Västlänken.
Innflytting i kontorene som ligger i de tre øverste etasjene forventes å finne sted i 2027. Her
vil bli 700 arbeidsplasser på en flate på 8 000 kvadratmeter, og målet er at det
det nye kontoret skal miljøsertifiseres med Breeam Outstanding.
