Keskellä kaupunkia, NK-tavaratalossa, neljä kerrosta ylempänä lounasravintola Kantisen sisäpuolella piilee Bobergs matsal. Keskeisellä sijainnilla mutta rauhallisessa, hyvin valmistetussa ja elegantissa paikassa täydellinen pidempään lounaaseen riippumatta siitä, onko päivän agendalla liikeasioita vai ostoksia.

Nordiska Kompaniet, NK, on arkkitehti Ferdinand Bobergin suunnittelema ja se vihittiin käyttöön vuonna 1915. Siitä lähtien
bär ruokasalissa hänen nimensä. Ravintola on K-luokiteltu, ja sen on hiljattain ottanut hallintaansa Tommy Myllymäki ja Pi Le. He ovat hankkineet kaksi hieman suurempaa, tyylikkäästi muotoiltua tarjoilupöytää, lisänneet kaksi kaunista taitettavaa sermiä ja vähentäneet tuolien määrää. Nykyään ruokasalissa on tilaa noin 70 hengelle, lisäksi yksityistiloja. Tommy Myllymäki tiivistää konseptin näin:
– Bobergsin ravintolakokemuksen tulee olla elämys vieraillemme. Haluamme muuttaa hieman normia ja tarjota erinomaista ruokaa ja juomaa kaupungin sykkeessä, jo lounasaikaan. Koko konsepti perustuu fine diningiin, jossa yhdistyy perinteinen ruotsalais-ranskalainen ruoanlaitto. Olemme pieni joukko, jotka on kutsuttu maistamaan ruokaa ja aistimaan tunnelmaa. Konsepti perustuu siihen, että valitset itse kaksi tai kolme annosta menuulta hieman parempaan hintaan kuin jos valitsisit annokset yksittäin. Täältä löytyy myös pieni valikoima viinejä ja yllättävän paljon alkoholittomia vaihtoehtoja.

Viinitlista rakennetaan vähitellen kokoon, kertoo Tommy Myllimäki, kun pyydänkin mielessäni suurempaa sellaista. Ruokalista houkuttelee, ja itse en voi olla valitsematta alkuruoaksi quenelleä merilehmänmunan, kuningasravun, kaviaarin ja samettikukan kera. Olen testannut tätä aiemmin Aira-ravintolassa Djurgårdenissa ja se oli silloin unelma, ja se osoittautuu yhtä herkulliseksi nytkin. Kermanen ja hienostunut. Herkullista herkkua.

Pöydässäni tilataan myös Toast Boberg, jos ruokalajilla on jotain tekemistä mainitun herra Bobergin kanssa
tai sitten en jätä sanomatta. Mädin peitteen alla paljastuu vasikan tartaria. Se, että ruoanlaitossa on kunnianhimoa, ei ole salaisuus. Pääruoaksi itse herkutin merianturalla ja tatilla. Annokset eivät näytä kovin suurilta, mutta tässä alkaa tulla täydeksi. Yksi pienestä seurueestamme syö vihreää linjaa ja on nauttinut sekä artisokkaa että juuriselleriä. Myös ne on tarjoiltu uskomattoman tyylikkäästi. Ympäristö täällä saa ajan pysähtymään, seinät on päällystetty puulla ja katon stukko tarjoaa rypäletertut himmeän vihre sävyissä, jugend tyyliin niin että piru tietää. Tuolit joilla istumme ovat osa konseptia ja ne on myös suunnitellut Ferdinand Boberg, ja valmistettu Nyköpingissä silloisissaettä Nordiska Kompanietin työpajoissa Nyköpingissä. Tässä oli aloitettu oma huonekaluteollisuus vuonna 1903 kun
mutta ei katsottu, että silloin valmistetut huonekalut sopivat NK:n edustamaan tyyliin.

Utelias voi tehdä tässä hauskan Google-haun tai kysymyksen ChatGTP:lle. Olemme kuitenkin nyt jälkiruoan kohdalla. Valintani on syysvadelmatartaletti, tuorejuusto ja lakritsi. Hän vasemmalla puolellani on valinnut paistettua suklaata, ja hän oikealla puolellani sen uskomattoman raikkaan sitruunasorbetin kuusenkerkkien ja ginin kera, ja mies vastapäätäni syö aivan kuten minäkin syysvadelmatartaletin. Kahvia sen päälle, ja eteen rullataan jälkiruokavaunu täynnä pieniä tryffeleitä, marmeladeja ja muuta herkkua. Voi, voi. Tunti tai kaksi lisää ei olisi pahitteeksi. Ja se on itse asiassa paras vinkki lounasnautinnon maksimoimiseksi täällä – varmista, että siihen käytetään aikaa.
BOBERGS MATSAL
NK, suunnitelma 4
Hamngatan 18–20, Tukholma
Avoinna: 11.30–16.00
www.bobergsmatsal.se
