Alkoholiton olut on noussut suosituksi juomavalinnaksi teemana. Nyt julkkiskonsepti lisätään myös tähän, ja GW:s Nyktra pilsner on pullo, jossa Leif G.W. Perssonin kasvot saavat Kosta Bryggerin uuden oluen myymään.
Ölen i sig on alkoholiton lager, jota panimoi smoolantilainen Kosta Bryggeri, joka aloitti toimintansa vuonna 2022. Panimo tuottaa lähes 50 000 litraa olutta vuodessa eri tyyppejä, ja toimintaa johtavat Torsten Jansson ja hänen New Wave Groupinsa, johon kuuluvat myös lasitehtaat Kosta Boda ja Orrefors
sisältyy. Torsten Jansson otti yhteyttä Pontus Frithiofiin ja kertoi panimosta. Puhelu, joka johti ajatukseen tuottaa oma olut yhdessä GW:n kanssa. Meidät on nyt kutsuttu Pontuksen ravintolaan La Tour, 23 kerrosta DN-skraparoppiin kuulemaan, mitä herrat sanovat, maistamaan olutta ja katselemaan sameaa Tukholmaa. Oma juoma on muodostunut GW:n ja hänen viiniensä tavaramerkiksi, joita on tällä hetkellä kuusi: yksi valkoinen, yksi punainen, yksi kuohuviini, yksi riesling, yksi punainen box ja yksi valkoinen box. Ne ovat tunnettujen henkilöiden myydyimpiä tuotteita Systembolagetissa.
– Myyn eniten viiniä kaikista kuuluisuusviineistä, mutta toisaalta olenkin tunnetumpi kuin kukaan muu yhteensä, sanoo GW ottaessaan puheenvuoron baarissa. Mutta emme puhu nyt viinistä vaan oluesta, ja tässä tapauksessa matala-alkoholisesta. Kriminologian professorina hän toteaa, että matala alkoholipitoisuus on useasta syystä erityisen hyvä.
– Olen tutkinut alaa enkä koskaan uneksisikaan lanseeraavani minkäänlaista väkijuomaa. Uskon kuitenkin, että on vaikeaa löytää mitään yhteyttä rikollisuuden ja uuden lageroleni välillä, hän sanoo ja ottaa kulauksen. Saadakseen selville, miten oluen tulisi maistua, sitä on pantu, maisteltu ja arvioitu. Ja
Trion on tyytyväinen yhteistyöhönsä: Tuntuu erittäin hienolta saada niin läheinen ja hyvä yhteistyö Leifon ja Pontuksen kanssa. Tavoitteemme on tulla voittoa tekeväksi panimoksi ja uudeksi vetonaulaksi Kosta-kohteeseen, mikä houkuttelee enemmän kävijöitä paikalle, sanoo Torsten Janson, New Wave Groupin toimitusjohtaja.
GW:n Nyktra Pilsner lanseerattiin hiljattain ruokakaupoissa, ja toinen olut lanseerataan kevään aikana, silloin vahvemmassa kategoriassa. Saan täydennystä lasiini ja minulle tarjoillaan kolme herkullista smørrebrødiä. Nam, ja sitten takaisin toimistolle.

GW:n Nykter Pilsner, 20 kr/33 ml, löydät ruokakaupasta.
