Att koncentrera sig på en sak i taget är en svår konst. Särskilt idag, när vi ser på multitasking som något av en superkraft. Men faktum är att montasking – att göra en sak i taget – är det hjärnvänligaste och effektivaste sättet att arbeta på. Bland annat sparar det energi och risken att göra fel minskar.
Många bollar i luften är inte nödvändigtvis samma sak som en hög arbetskapacitet. Ibland kan det vara tvärtom. Vår hjärna klarar nämligen inte av att fördela uppmärksamhet parallellt mellan olika uppgifter, utan måste växla fram och tillbaka mellan dem. Vi blir också ständigt, och ofta omedvetet, störda av saker som händer runtomkring oss, vilket även det är tröttande för hjärnan.
– Resultatet av att hoppa fram och tillbaka mellan olika uppgifter blir ofta att man tappar tråden och gör fel, säger Cecilia Berlin, docent i produktionsergonomi och socialt hållbar arbetsplatsdesign vid Chalmers i Göteborg. Hon föreläser om bland annat kognitiv ergonomi – hur vi arbetar så hjärnvänligt som möjligt.
Det är alltså en myt att man alltid är effektivare när man gör flera saker samtidigt – åtminstone för de flesta av oss och framför allt när vi gör något där vi enbart använder vår tankeförmåga. De flesta kan vika tvätt och lyssna på radio samtidigt eftersom vi då gör en motoriskt rutinsyssla vi är vana vid. Delarna av hjärnan som vi använder då konkurrerar inte med varandra. Värre är det om man skriver mejl och lyssnar på ett föredrag samtidigt. I en studie vid Linköpings universitet såg man att när vi gör en visuell uppgift, som ett skriftligt prov, hör vi sämre samtidigt som de delar av hjärnan som bearbetar känslor trycks ner. Hjärnan dämpar automatiskt ner aktiviteten i andra sinnen för att vi inte ska bli distraherade.
– Skriver man till exempel ett mejl när man sitter i ett möte blir språkcentrum utmanat på två sätt och det blir väldigt ineffektivt. Risken är stor att man missar något, säger Cecilia Berlin. Forskning visar också att göra flera saker på en gång kan sänka vårt IQ lika mycket som en natts sömnbrist – och att kronisk, långvarig multitasking minskar volymen av grå massa i hjärnan.
Cecilia Berlin förklarar att hjärnan förbrukar mer energi vid multitasking.
– Det kan leda till ett bakslag i slutet av dagen. Bränslet tar så att säga slut i förtid. Andra kanske tycker att personen som gör flera saker samtidigt är duktig, men vad man däremot inte ser är att personen kanske kraschar efter jobbet.
– Ofta berömmer vi personer som gör flera saker samtidigt och tycker att de är beundransvärda som klarar av det. Det här berömmet kan göra att personen får en kick av att till synes göra mer och mer. Det blir en ond cirkel. I stället borde vi faktiskt berömma personer som koncentrerar sig på en sak i taget, säger Cecilia Berlin.
Tips! Testa Tik-Tok-trenden "silent walking" - att ta en tyst promenad i en lugn omgivning, då du varken lyssnar på musik eller pratar i telefon. Det bästa är att inte ta med mobilen alls. Enligt studier påverkar en sådan promenad hjärnvågorna i positiv riktning.
Monotasking kan låta enkelt men det är svårare än man kan tro. På arbetsplatserna är det mycket av en disciplin- och kulturfråga, menar Cecilia Berlin. – Det är en utmaning att freda sitt fokus eftersom vi är så vana vid kulturen att vara tillgängliga och serviceminded. Men det måste finnas en balans. Att prata med varandra och fråga om det är okej att man exemplevis fokuserar utan att bli störd mellan vissa klockslag kan vara början till en sund omvärdering. Börja bolla frågan, säger Cecilia Berlin. Bara genom att bli medveten om att det är mer hjärnvänligt att jobba fokuserat kan man få en förändring på sin arbetsplats.
Så vad ska man göra, om man vill gå all in på en uppgift? Cecilia Berlin föreslår att man går iväg och sitter ifred, till exempel i ett eget rum.
– Lämna gärna mobilen med avstängda notifikationer i ett annat rum medan du fokuserar på ditt jobb, säger hon. Sätt en timer!
Just mobilen är ett stort störningsmoment som vi inte alltid tänker på. Men faktum är att vår uppmärksamhet kidnappas flera gånger varje dag av plingande, pipande och blinkande från mobiler, mejl och andra system. Forskning tyder på att det tar oss tjugo minuter att återfå koncentrationen efter ett sådant avbrott. Därför är det bra att stänga av onödiga notiser när man fokuserar. Ett annat vanligt knep är att ha ljuddämpande hörlurar.
– Det kan vara en idé att tala om för dina kollegor att du inte vill bli avbruten när du arbetar med hörlurarna på.
På samma sätt behöver vi själva ta hänsyn till våra kollegor och inte kasta ur oss frågor när andan faller på.
– Skriv ner frågan när du kommer på den och ta den vid ett senare tillfälle i stället, säger Cecilia Berlin.