Inrikes

Klicka här för att läsa magasinet digitalt.

RICHARD JUHLIN – med näsa för champagne

Dela

Richard Juhlin anses vara världens främsta champagneexpert, känd för sitt enorma sinne för doft och smak. Och för att han kommer ihåg nästan alla champagner han har provat, vilket i dag är över 16000. Hur började det, och vad driver honom?

Richard Juhlin har en medfödd och ovanlig egenskap: han besitter en av världens känsligaste näsor, som gör att han kan uppfatta och identifiera dofter på en nivå få andra kan uppnå. Denna extraordinära känslighet har ibland varit en börda. Som barn kunde starka odörer få honom att undvika vissa kamrater, och på fotbollsplanen kunde en motståndare som ätit vitlök rubba koncentrationen. På restaurang föredrar han att sitta i hörnet, så långt från toaletter och parfymerade damer som möjligt. Förutom sitt unika luktsinne har Richard ett exceptionellt minne för lukter. Han kan komma ihåg specifika dofter från olika platser och händelser, växter i naturen, någons hem – och inte minst de tusentals champagner han har provat och stunder som associerar med dem.
– När jag sluter ögonen och tänker på en champagne som jag tycker riktigt mycket om, framträder en bild i mitt inre av dess smak – en mosaik av färger, former och strukturer. Det är som ett abstrakt konstverk: kristallklart för mig, men nästintill omöjligt att beskriva för andra. Denna förmåga kallas «synestesi» – ett neurologiskt fenomen där sinnen korsas. Det finns de som kan höra färger, se ljud eller som Richard – få visuella intryck av smak.

ATT PRATA SMAK
– Jag tror att min barndom spelade en roll i hur jag använder mitt luktsinne i dag. Vi föds med fem sinnen, men de flesta orienterar sig i världen främst genom syn- och hörselintryck. De andra sinnena kanske vi använder för att njuta lite, men att förstå vår omvärld genom doft- och smaksinnet görs alldeles för lite, förklarar Richard. Han menar att mamma hade en stor inverkan på hans utveckling. De pratade ofta om smaker, analyserade maten de åt, och under sina många promenader stannade de ofta för att identifiera dofter i naturen.

Foto. Abraham Engelmark

I dag driver Richard ett företag kopplat till champagne. Men hur började det hela? Redan som åttaåring fick han en föraning om att hans specifika egenskaper kunde vara ämnade för att bedöma vin. Familjen var på semester i Moseldalen och vinprovning stod på agendan.

När jag sluter ögonen och tänker på en champagne som jag tycker riktigt mycket om, framträder en bild i mitt inre av dess smak – en mosaik av färger, former och strukturer.

– Det var väldigt överskådligt och innan provningen beskrev vinmakaren tonerna i vinerna. För Richard var det en enkel match att para ihop rätt noter med rätt viner, något ingen annan i sällskapet klarade av. Alla blev djupt imponerade, och händelsen etsade sig fast i minnet.

MOUSSERANDE VAR GREJEN
Under skoltiden började kompisarna att dricka alkohol. Richard var mer fokuserad på träning och på festerna smusslade han ofta undan alkoholen och hällde ut den på toaletten. Vändningen kom när han och bästisen Hannes Holm var med sina mammor på en nyårsresa på Teneriffa. Där kom de i kontakt
med mousserande vin och insåg att det var något helt annat. Vi drack mycket och fort och hade skitkul.
Och det allra bästa var att vi kände oss fräscha dagen därpå och kunde träna. Det här var grejen
– detta skulle vi ta med oss till studentfesterna i stället för öl eller någon spritblandning. Några år senare bjöd en filmregissör som Hannes kände på riktig champagne.
– Det var en otroligt, överväldigande och fantastisk upplevelse. Då visste vi inte hur man snurrar på glaset. Men vi satt och lyssnade, tittade igenom glaset, såg reflektionerna, hur det bildades små bilder av bubblorna och landskapet som förändrades. Upplevelsen tog oss in i en helt ny värld.

KÄR I CHAMPAGNE
Första sommarlovet efter idrottslärarutbildningen under en resa i Frankrike stannade han till i Reims och besökte champagnehuset Pieper-Heidsieck.
– Där blev jag blev kär. Väl hemma igen sökte han efter all information som det gick att få tag i. I bokhandeln fanns en bok om champagne och på biblioteken ytterligare en. Systembolaget hade åtta olika sorter i det ordinarie sortimentet – plus tre till dyrgripar i specialbutiken på Östermalm.
Nu började Richard att prova på allvar, vilket blev väldigt dyrt på en gymnastiklärarlön. Dåvarande flickvännen gjorde slut med förklaringen: ”Jag kan inte vara ihop med en kille som lägger alla sina pengar på champagne, och dricker upp dem”. Det blev en flaska i veckan och efter åtta veckor hade han betat av sortimentet. De tre i specialbutiken köpte han förstås också så småningom.
– Det som räddade mig var en gammal kompis som arbetade som hovmästare i Franska Matsalen på Grand Hôtel och precis hade börjat på Sveriges första sommelierutbildning. Vi pratade i telefon och utbytte tankar och insikter varje dag. Samtidigt pluggade jag allt som jag kom över på egen hand och åkte ner till Champagne på alla lov.

EN UNIK FÖRMÅGA
Richard kom in i vinprovarkretsar och insåg snart att han var skickligare än de andra, både på att känna dofter och smaker och att sedan komma ihåg dem. Från början förstod han inte att det var han som hade en unik förmåga, utan trodde att det var de svenska vinjournalisterna som var mediokra.
– Jag fick snabbt ett rykte om mig om att vara Mr Champagne. Mycket berodde då på att de här annars duktiga vinprovarna inte provade champagne på det sättet. De provade vin, och när det var klart började festen och först då åkte champagnen fram. Han började bli ett välkänt namn internationellt. Efter att ha varit verksam i sju, åtta år blev han inbjuden till en blindprovning arrangerad av Decanter Magazine, en av världens största och mest respekterade vintidningar. Richard tyckte som vanligt att det var ganska enkelt att identifiera och komma ihåg detaljer i champagnerna, och slogs av att de internationella vinprovarna inte var bättre än de svenska. Det var då han började förstå att hans förmåga var exceptionell. Vid hemkomsten var det någon som för första gången använde uttrycket «fotografiskt doftminne», som idag är starkt förknippat med Richard Juhlin.

BLINDPROVNING I PARIS
Två legendariska händelser som ofta nämns i samband med Richard är Milleniumprovningen 1999 och Spectacle du Monde 2003.
– Inför millenniumskiftet lyckades jag få med mig gubbarna i Champagne på tåget och körde en provning med världens bästa champagner som någonsin hade gjorts och världens bästa provare. Spektaklet ägde rum i Sverige, i Villa Pauli i Djursholm, och fick stor uppmärksamhet internationellt. Richard som varumärke fick sig en skjuts uppåt och händelsen gav genklang under många år. 2001 vann hans bok ”Champagne – den stora provningen” guld i Gourmand World Cookbook Awards. 2003 samlades några av världens bästa champagneprovare i Paris för en blindprovning av 50 champagner, det vill säga att de inte visste någonting om det som skulle provas.
– Jag hade exakt rätt på 43 och den som var näst bäst klarade fyra. I vanliga fall brukar jag sätta 25, men den här dagen hade jag ett litet mått av tur också, säger Richard och ler.
Förutom att du har extremt bra lukt- och smaksinne och dessutom begåvats med ett extra bra minne – har du något ”trick” för att lyckas så bra?
– Mitt minne är selektivt. Jag minns till exempel inte mina barns personnummer. Jag är en stor rensare och slängare vilket gör att jag får färre saker att tänka på och en klarhet i vad som är viktigt. Dessutom tror jag att mindfulness är en jätteviktig del, det vill säga min förmåga att fokusera till hundra procent och strunta i allting annat.
Kan du stänga av näsan så du slipper känna odörer?
– Nej, men jag har lärt mig att dra ned lite på känsligheten. Han förklarar att luktsinnet kan vara mer eller mindre påkopplat under olika perioder beroende på hur mycket han använder det, ungefär som med fysisk träning. Om det är en tid med mindre provande, och vintern dessutom är i antågande och dofterna utomhus avtar, är näsan något mindre känslig. Sedan 1998 är champagne Richards heltidssysselsättning.
– När jag slutade som idrottslärare hade jag som mål att så mycket som möjligt få syssla med det jag älskar. Min styrka – och min svaghet – är just det, att jag drivs av ett brinnande intresse och starkt engagemang och inte ett dugg av att tjäna pengar. Framgången som entreprenör hänger ihop med glöden. På scenen pratar han med inlevelse och en entusiasm som gör honom engagerande att lyssna på. Med en pedagogisk ådra och en utbildning från GIH i bagaget hanterar han provningar och grupper på alla kunskapsnivåer.
– Dessutom är jag bra på att prata och att uppträda framför en kamera, vilket är ganska ovanligt för folk som är så nördiga som jag, säger han och skrattar. ”Champagne Club” beskriver han som världens största oberoende källa för champagneinformation, och här samlar han det mesta av sin verksamhet. Här ger han ut böcker, håller provningar, arrangerar resor, spelar in filmer, föreläser med mera.
– Navet är mitt ”Tasting Library”, där jag har lagt in 16 400 champagner, vilket är helt unikt.

De som är riktigt nördiga kan gå in där och få smakuppdateringar. Då och då får han även förfrågningar om att som konsult hjälpa till att bygga upp privata vinkällare, framför allt i Asien och USA, men
även i Sverige.

Du ger ut ett eget mousserande vin , och ditt namn är koppla t till champagnen Guldkula. Hur går det ihop med ditt oberoende?
– Mitt eget mousserande vin framställs i Limoux – ett distrikt som jag varken bedömer eller beskriver, vilket gör att det ligger utanför min vanliga verksamhet. Guldkula är inte ett eget champagnemärke. Den görs av befintliga champagner från olika företag. Håkan Guldkula bestämmer stilen och prisnivå, jag undersöker vad som finns tillgängligt. Jag bedömer inte dessa, de får därför noll poäng i min databas.
– Kärnan i mitt varumärke är att vinvärlden tror och litar på mina bedömningar och därför lyssnar på det jag har att säga. Därför är det otroligt viktigt att jag aldrig kompromissar med
mitt oberoende.

Navet är mitt ”Tasting Library”, där jag har lagt in 16400 champagner, vilket är helt unikt. De som är riktigt nördiga kan gå in där och få smakuppdateringar.

Foto: Pål Allan

RICHARDS TIPS INFÖR NYÅRSCHAMPAGNEN
Satsa på riktigt bra glas. Det är en investering som du kommer att ha glädje av länge, och efter första eller andra glaset kommer du inse att det var värt den extra kostnaden. Champagne är något lyxigt och festligt, så ta dig tid att stanna upp kontemplativt och njut ordentligt de två första minuterna. Reflektera över vad champagnen har att säga till dig och låt den uttrycka sig fullt ut. Då blir upplevelsen större, och intrycken kommer att stanna kvar när du dricker resten. Champagne är den mest mångfacetterade och subtila drycken som finns, fylld av små detaljer som gör den magnifik. Missar du att stanna upp och ge den en chans, riskerar du att gå miste om hela upplevelsen.

Foto. Abraham Engelmark

RICHARD JUHLIN
Ålder:
62
Familj: Sambo Ragni och 5 barn
Bor: Lidingö
Yrke: Champagne-entreprenör Kul fakta om Richard: Han är världens främste champagnekännare när det kommer till att bedöma och känna igen doft och smak. Han har provat över 16 000 champagner och innehar världsrekordet i antal provade champagner, enligt Guiness World Records. 2013 utnämns Richard av Francois Hollande, Frankrikes tidigare president, till Riddare av Franska Hederslegionen, vilket är Frankrikes förnämsta orden och instiftades av Napoleon Bonaparte 1802. Bland Richards övriga
utmärkelser finns Chevalier d’Arc från 1997 och Mérite agricole från det franska jordbruksdepartementet 2002.

www.champagneclub.com

Dela

Senaste inläggen

Senaste inläggen

Det är unga vuxna som är den grupp som slänger allra mest mat. Och trots klimatångest och ökade matpriser är...

Koffeinet i kaffe tillskrivs en rad hälsofördelar inte minst påverkar de energinivåerna och gör oss mer alerta. Men det har...

I centrala Göteborg öppnar nu Carlotte Group upp sitt nya koncept Leir Mat & Möten. Det nya konceptet handlar om...

Tack vare programledarrollen i Husdrömmar har Gert Wingårdh blivit en folkkär kändis. I höst är han aktuell med en ny...

populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy