Det är unga vuxna som är den grupp som slänger allra mest mat. Och trots klimatångest och ökade matpriser är det fortfarande mycket mat som slängs, detta konstateras i en ny undersökning som gjorts av Norstat på uppdrag av Findus.
Matsvinnet är en stor miljöbov i de svenska hushållen och enligt Livsmedelsverket slänger vi mat för 1 330 kr/person och år. Naturvårdsverket å sin sida rapporterar om en nedgående trend för matsvinn, men samtidigt är 26 procent av våra livsmedelsavfall just matsvinn, alltså mat som fortfarande är ätbar.
– Att minska matsvinnet är ett viktigt bidrag till klimatet och här kan alla göra skillnad. En stor del av matsvinn består av mat som blivit gammal eller inte äts upp. Här kan fryst mat bli den oväntade hjälten
för hushåll i kampen mot matsvinnet. Men vår undersökning visar att det är flera olika anledningar som sätter stopp för att fler ska köpa frysta varor eller frysa in överbliven mat från måltider, säger Henrik von Lowzow, Cluster Marketing Director på Findus Norden.
I undersökningen framkom att var tionde 18–29-åring slänger mat som passerat bäst-föredatum utan att lukta eller smaka först. Detta kan jämföras med äldre svenskar, där endast två procent av de som är över 65 år gör samma sak. Nio procent av unga vuxna uppger även att de aldrig fryser in mat. Detta kan jämföras med åldersgruppen, i 50–64 år, där enbart tre procent uppger att de aldrig fryser in överbliven mat. Många unga vuxna tror även att fryst mat är mindre hälsosam och få funderar kring möjligheten att byta ut färsk mat mot frysta alternativ av ekonomiska skäl. Bland samtliga svenskar är det i snitt tio procent som aldrig fryser in överbliven mat, och av de som alltid gör det är det en relativt jämn fördelning över åldrar och kön, där cirka en fjärdedel av svenskarna svarar att de alltid fryser in överbliven mat.
Fryst mat är inte lösningen på allt men det är en av flera viktiga lösningar i arbetet mot matsvinn. Med lång hållbarhet, möjligheten att lättare portionera och bättre bevarade näringsvärden är fryst mat ett hållbart och gott alternativ, säger Henrik von Lowzow, Cluster Marketing Director på Findus Norden.
Unga vuxna känner mest skam och ångest över att slänga mat, detta samtidigt som de inte förstår hälsofördelarna med fryst mat.