Inrikes

Klicka här för att läsa magasinet digitalt.

ISKALL KÖRGLÄDJE I ARJEPLOGMED MERCEDES

Dela

Jag sitter bakom ratten, motorerna mullrar och himlen sträcker sig oändligt över Arjeplogs gnistrande, frusna landskap. Marken är täck t av tjock, solid is, och med under 20 minusgrader på termometern känner jag hur kylan skär genom kläderna i den arktiska luften.
TEXT MARCUS BERGGREN FOTO PRESSBILDER

Här, mitt i norra Sveriges råa vinter, har Mercedes-AMG samlat oss för att testa vad både vi och bilarna
går för på glatta ytor. Det är AMG Experience on Ice – en upplevelse för den som vill känna bilens gränser på snö och is, långt ifrån vanlig körning. Under två dagar får vi sladda och gasa, hela tiden under vägledning av erfarna racingförare som visar oss hur man ska hantera bilen på is. Omgivningen är spektakulär, med fjäll och snöklädda skogar runt den isiga sjön Galtisjaur, där banor byggts för att vi ska få köra på ett säkert men utmanande sätt. Mercedes-AMG har testat bilar här sedan 1973.

HELA VÄRLDEN PÅ EN SJÖ
Banan är uppdelad i flera spår, uppkallade efter världskända racingbanor som Nürburgring och Laguna Seca, men här är de byggda på is. Första kvällen får vi värma upp med en Mercedes-AMG C 63 på en bana som börjar med en slalom och fortsätter med breda kurvor. Det handlar inte bara om hastighet utan
också om teknik, och för att klara sig bra gäller det att lyssna på instruktörerna som ger tips om hur vi ska styra, gasa och sladda på isen.

NÅGOT FÖR ALLA
Vi är två och två i bilarna och turas om att köra. De allra första övningarna är anpassade för alla nivåer – från nybörjare till de som är vana vid att rasta bilar på frusna sjöar – och det gör det både roligt och lärorikt. Varje gång vi ska starta får vi instruktioner från förarna via en walkie-talkie, och vi blir ständigt påminda om att det krävs en viss försiktighet. Här är snövallarna hårda, och det gäller att hålla sig på banan. Skulle man råka bli en del av landskapet dyker en kraftfull G 63 upp och drar ut en
– men det sker inte utan att instruktörerna vänligt men bestämt förklarar att varje avåkning innebär mindre körtid för alla.

EN LADDHYBRID MED PRESTANDA
Nya C 63 är ett intressant exempel på Mercedes-AMG:s utveckling. Tidigare hade den åtta cylindrar, men nu har den en fyrcylindrig motor som får eldunderstöd av en elmotor, vilket gör att bilen känns snabb,
responsiv och lätt att styra även på halt underlag. Sladdandet känns tillfredsställande, och när man väl får kläm på tekniken dansar bilen genom kurvorna likt en ballerina.

Efter en timme med C 63 byter vi bil och får i stället köra AMG A 45 S. Den är något mindre och smidigare, perfekt för de snäva kurvorna på den breda banan, och ger en nästan rallyliknande känsla. Fyrhjulsdriften och isdubbarna i däcken gör att bilen biter sig fast i underlaget och ger en trygg känsla, trots att vi kör på ren is.

KONSTEN ATT BLI EN BÄTTRE FÖRARE
Dag två bjuder på längre pass, där vi får köra olika modeller och träna på att sladda genom kurvor, ofta med stor precision. På en av banorna får vi testa Mercedes-AMG GT 63 4-Door, en tyngre bil med en mäktig V8- motor, vilket ger en annan känsla. Tyngden gör bilen stabil men också mer utmanande när man kommer in för snabbt i en kurva. Att köra på isen är både lärorikt och spännande, och AMG Experience on Ice är utformat för att ge alla en känsla av att ha utvecklats som förare. Här handlar det om att förstå bilen, att känna tillit till tekniken och att våga testa sig själv under trygga och kontrollerade former i en av världens vackraste, men också mest utmanande miljöer.

BOKA VINTERKÖRNING:
Är du sugen på att testa denna upplevelse bokar du här:
www.experience.mercedes-amg.com
Prisexempel:
Performance, 3 dagar, bilmodeller: CLA 45 S, C 63 S, E 53, CLE 53, pris från 24 000 kr.
Pro Week, 5 dagar, bilmodeller: GT 63, CLA 45 S, C 63 S, E 53, CLE 53, pris från 122 000 kr.

Dela

Senaste inläggen

Senaste inläggen

Denna gång lyfter vi två heta inredningstrender. Varav den ena är den personliga och den andra är den mulligt mänskliga....

Inför is-säsongen lanserar nu Lundhags tre nya modeller av långfärdsskridskor. Tillverkade i Sverige av svenskt stål med målet att förbättra...

Till följd av plastpåseskatten 2020 har plastpåsekonsumtionen i Sverige minskat kraftigt. Vi har gått från att använda 90 till 17...

Att låta AI ge medicinska råd är förenat med stora risker, visar en ny studie där man låtit AI svara...

populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy