VERONICA MAGGIO – træder ind i filmens verden

Dele

Popdronningen Veronica Maggio tager nu, efter 20 succesfulde år som sangskriver og sanger, springet ind i filmens verden. Hun spiller ikke kun den kvindelige hovedrolle i den biografaktuelle 7 steps, hun har også skrevet manuskriptet sammen med filmens instruktør Andreas Öhman.
FOTO MARTIN KÄLLQVIST

Da jeg var med til at skrive manuskriptet, troede jeg nok, at jeg havde vænnet mig til det, fordi jeg har levet med det her materiale så længe. Men det var helt klart noget andet end at indspille en musikvideo.

7 steg er en gribende historie om kærlighedens syv trin. Under en romantisk rejse til Paris forsvinder Maggios figur Elle pludselig. Kæresten Josef (spillet af Joel Spira, som vi kender fra film som
Syndabocken og Snabba cash-filmene, samt tv-serier som Tjockare än vatten og den anerkjente forestillingen Lasermannen) blir besatt av å finne Elle og leter over hele verden helt til han
finder hende og opdager hemmeligheder fra fortiden.

FOTO: ANDREAS ÖHMAN

INDRIKES mødes med Veronica, som også er aktuel med sit nye album Sciura, på Zoom. Hun er klædt i en lys langærmet skjorte, der er knappet op til hagen. Hun befinder sig på et hotel i Stockholm, hvor hun i løbet af dagen har givet masser af interviews for at promovere filmen, som har været et igangværende projekt i flere år.
– Vi gik for nylig igennem alle de hundredvis af manuskriptversioner, og fandt ud af, at det er syv år siden, vi skrev de første scener, siger Veronica med et smil. Der er sket meget siden da, og vi har selvfølgelig ikke arbejdet uafbrudt på denne film i syv år, det ville jo have været sindssygt. Hun griner og siger derefter, at det var meget sværere at være skuespiller i en film, end hun havde troet. Hun forklarer, at hun er vant til at agere foran filmkameraer, når det handler om at optage musikvideoer, lave tv-interviews og blive filmet under koncerter. Men at lave film er en helt anden sag.

FOTO: ANDREAS ÖHMAN

– Da jeg var med til at skrive manus, troede jeg nok, jeg havde vænnet mig til det, fordi jeg har levet med det her materiale så længe. Men det var helt klart noget andet end at optage en musikvideo.

Var det jobbigt att filma utleverande og emotionelle scener?
– Ja, det var det faktisk, men det meste var bare rigtig sjovt. Det var så sjovt at opdage noget nyt. Og virkelig at lære og kigge. Jeg havde en god lærer i Joel Spira, fordi han er så erfaren, og det føltes meget trygt at have ham ved siden af mig. Improviserede du og Joel meget i dialogen?
– Vores ambition var at være meget tro mod manuskriptet. Jeg synes, det føles sjovt og lidt højtideligt, at man bestemmer, hvad man skal sige, og at man virkelig også gør det. Vi var ret tro mod manuskriptet, men en lille smule improvisation snig sig sikkert med.

FOTO: DANIEL FORSVIK

Du er beundringsværdigt kreativ med din sangskrivning, skrivning og nu manuskripter og skuespil. Jeg gætter på, at du er en kunstner, der kan lide at se fremad.
– Der er sikkert folk, der gerne vil have, at jeg forbliver i ‘Satan i gatan’-perioden, mens der er andre, der gerne vil have, at jeg gentager lignende sange, som jeg har skrevet i andre perioder af min karriere. Men jeg kan ikke være ‘alt’, så det er i sig selv urimeligt at forsøge at tilfredsstille alle. En af de ting, der er så dejligt ved at lave film, er, at der ikke findes en tidligere version af mig, der har gjort det her. Det kan i hvert fald ikke sammenlignes med noget, jeg har gjort før. Så på den måde føles det ret friskt. Og så ved man jo godt, at der måske er folk, der synes: »Hold dig til musikken«. Men det er jeg ligeglad med. Jeg elsker, når en kunstner, man kan lide, gør noget uventet. Som for eksempel da André 3000 fra Outkast lavede en plade med panfløjte!
Din familie og dig tog et sabbatår fra Stockholm og boede i Italien. Hvorfor tog du på det eventyr?
Fortæl lidt om, hvordan jeres liv så ud der.
– Vi var kun i Italien i et år. Det gik stærkt. Der var lidt delte meninger om, hvorvidt vi skulle blive længere eller ej, men nu er vi tilbage i Stockholm. Jeg elsker Italien, og én ting, der var virkelig rart, var, at jeg ikke blev genkendt der. Jeg kunne bare gå rundt og ‘være’.
Er det vigtigt, at man på trods af berømmelse og rigdom lever et rimeligt almindeligt hverdagsliv for at kunne skrive sange, og nu også filmmanuskripter, der appellerer til et bredt publikum?
– Ja, det siges jo, at når man begynder at skrive sange om hotelværelser, så er det slut. Jeg skrev en sang om et hotelværelse på albummet Den første er altid gratis. Albummet gik ikke så godt. Måske var det derfor. Haha. Måske havde jeg mistet fodfæstet lidt. Nu er jeg jo ikke nogen Hollywood-stjerne, så det er jo ikke som om
Jeg har en butler og bor i en overdådig villa i Beverly Hills. Jeg bor i en almindelig villakvarter og er en ret almindelig person. Jeg tror absolut, det er godt at være temmelig lig dem, jeg skriver om.
og til.

Hvordan bevarer man sin integritet, når man er så kendt som dig? Jeg gætter på, at mange mennesker vil noget.
fra dig eller inviterer til m et eller mindre mærkeligt samarbejde.

– Det er ikke så svært at sige nej til mærkelige samarbejder. Til gengæld er det sværere at sige nej, når folk kommer hen til én og ønsker, at man skal optage film eller tage billeder. Det kan være svært at bevare sin værdighed, men samtidig ikke være respektløs over for den pågældende person.
Har man forretningssans i dit fag? Hvor meget i din virksomhed klarer du selv?
– Jeg kan være en smule strategisk, når det kommer til at planlægge udgivelser og mit brand. Men det er nok omtrent så meget forretningskvinde, som jeg kan blive. Men jeg synes, det er frygteligt uinteressant med kontrakter, penge og alt det der. Jeg glemmer det, og jeg er… flygtig. Før jeg havde den revisor, jeg har nu, havde jeg kvitteringer i en ICA-pose, så på den måde er jeg slet ikke forretningsorienteret.
Det føles som om du er en søgende, har du fundet dig selv nu, eller søger du stadig?
– Mange brikker er faldet på plads. Men så dukker der noget nyt op, der river det hele op igen. Både én selv og verden omkring én er jo i forandring. Nogle gange er alt i harmoni, og andre gange er det ude af trit – med mennesker, ens egen alder… Man vokser op på samme tempo som andre eller vokser fra dem. Det står jo aldrig helt stille. Så jeg er nok lidt af en ‘periodemenneske’ i min søgen, vil jeg sige. For tiden finder jeg oftere det, jeg søger, end jeg
gjorde da jeg var yngre. Tiden for intervjuet vårt er snart ute. Når Veronica får sitt siste spørsmål om hva hun har av planer fremover, ler hun og sier at det finnes noen planer som er skrevet inn i kalenderen, men
hun undgår helst at planlægge for meget.

Mange puslespilsbrikker er faldet på plads. Men så rives noget nyt op. Både en selv og verden omkring en er jo foranderlig.

– Mit nye album Sciura er et dobbeltalbum, der udkommer i to dele. Album nummer ét er ude nu, og nummer to kommer i marts. Ellers har jeg ikke besluttet så meget. Jeg vil rigtig gerne skrive flere filmmanuskripter. Det ville være utroligt sjovt at få lov til at gøre det. Især nu, hvor jeg har erfaring med at lave 7 steg. Men ellers ved jeg det ikke. Jeg synes, det er rart, at der nogle gange er lidt tomt i kalenderen, så man får
føle, hvad man vil fylde den med. Det ville føles som et fængsel for mig at være fuldt booket flere år frem. Jeg kan umuligt vide nu, hvad jeg vil lave i 2030.

VERONICAS FAVORITSTEDER I SVERIGE
“Sundsvall. Vi filmede en scene dér til filmen ”7 steps", og det var rigtig hyggeligt. Jeg holder virkelig af Sundsvall.”
“Skåne. Jeg elsker store dele af Skåne, langs kysten, omkring Ystad. Det er meget smukt og dejligt der. Min mand er fra Ystad, så jeg har været i de egne rigtig meget.”
“Uppsala. Det må jeg jo sige. Det er længe siden, jeg flyttede fra Uppsala. Jeg har boet længere i Stockholm, end jeg boede der. Men det er trods alt min hjemby.

3 SNABBA VERONICA MAGGIO
… ser på: “Jeg ser ikke på nogen serie lige nu, men jeg er spændt på at se den britiske serie Fleabag.”
… griner af: “Jeg er nem at få til at grine. Jeg kan rigtig godt lide de der virkelig amerikanske komedier, der er meget fjollede. Jeg kan grine mig ihjel af filmen Bridesmaids. Jeg elsker også Saturday Night Live.
... beundrer: “Da jeg var yngre, var jeg meget interesseret i Monica Zetterlund. Jeg syntes, hun var så skrøbelig og udtryksfuld og samtidig lidt rodet. Det kunne jeg se op til og identificere mig med. Jeg har altid ønsket at udleve flere sider af mig selv, at de må kunne eksistere samtidigt.”

VERONICA MAGGIO
Alder: 44.
Familie Maken Nils Tull, børnene Bosse og Rut.
Bor Stockholm.
Profession: Sanger, sangskriver, manuskriptforfatter og skuespiller.
Kort baggrund: Veronica Maggio er en af vores mest folkekære artister. Hun fik sit gennembrud i 2006 med debutsinglen Dumpa mig. Siden da har hun udgivet syv prisvindende studiealbum og hun hyldes for sine uforglemmelige liveshows.
Aktuelt: Spillefilmen 7 Steg går i biografen nu. Første halvdel af albummet Sciura blev udgivet i starten af oktober, og anden halvdel udkommer i marts 2026.

Dele

Seneste indlæg

Seneste indlæg

Den nye fiktion er nøglen i Carina Bergfeldts fortælling. Det har handlet om politik, om at interviewe kendisser i tv-sofaen. Nu...

Hun har dømt duftende tv-krøller i et årti, undersøgt rosers duft og lært generationer af sommelierer at lytte til deres...

Loreen udstråler positiv energi. Efter to Eurovision-sejre – med Euphoria og Tattoo – er hun tilbage med ny musik, nye...

Hun stod ved Eiffeltårnet og så tusindvis af mennesker stå i kø for at se hendes søn spille OL-finalen. Selv havde hun...

populære indlæg

Vores hjemmeside bruger cookies. Læs mere om vores brug af cookies: Vilkår og betingelser