OLA Salo- ingen primadonna

Av publicerat

Han har gått från en revolterande präst- son, till en harmonisk familjefar med glamrocken i behåll. Ola Salos karriär går att sammanfatta som ett ständigt och målinriktat sökande. Men att se Ola i en krogshow – med manus signerat Henrik Schyffert – kanske inte riktigt är vad vi

hade förväntat oss?

AV MALIN SVANTESDOTTER

 

“Jag vill gärna också röra mig mellan humor och allvar, som i sin tur ska hänga ihop med mitt budskap. Tillvaron blir roligare om man förhåller sig lite lekfullt till det man gör och inte tar sig själv på för stort allvar.

Foto:Mats Bäcker

 

Jo, egentligen faller saker perfekt på sin plats. På samma sätt som Ola själv och hans liv förändras och tar sig nya uttryck, så förändras även arenorna och plattformarna där musiken förmedlas. Ola Salo har aldrig varit främmande för att testa nya vägar för att nå sin publik. Något som förmodligen gör att han är lika aktuell idag som när han för snart 20 år sedan skrev genom- brottslåten ”It takes a fool to remain sane”. Den manifesterande låten som har gett namnet åt hela hans pågående krogshow, vilken framförs i en grandios The Ark-anda. Låten som med sitt helhetsbudskap följer som en röd tråd genom den extravaganta helkvällen.

Men som en sådan mångfacetterad person, vilken är den röda tråden i hans karriär och artisteri? Ola förklarar att den är att ständigt utforska det musikaliska och sceniska uttrycket. Samtidigt som han alltid vill formulera ett budskap som når den breda publiken.

– Jag vill gärna också röra mig mellan humor och allvar, som i sin tur ska hänga ihop med mitt budskap. Tillvaron blir roligare om man förhåller sig lite lekfullt till det man gör och inte tar sig själv på för stort allvar.

Att han tar sig själv på stort allvar är kanske något som vi tidigare anat. Men oavsett om det är en ny företeelse så är han inte personen som många föreställer sig. När vi möter Ola är vi förberedda på att vi inte kommer hänga med i allt han vill förmedla. Att entusiasmen i rummet kan bli överväldigande. Men han är mer harmonisk än förväntat. Och det beror inte enbart på att han gjort intervjuer på löpande band inför showen på Rondo. Den vanligaste fördomen som människor har om honom är nämligen att han skulle vara väldigt överdriven och excentrisk.

Foto:Mats Bäcker

– Något jag inte är. Många som ska jobba med mig kommer förberedda på att jag ska vara självupptagen och primadonna-aktig. När de sedan träffar mig kan de å ena sidan bli lättade över att de slipper jobba med en sådan person under ett helt projekt. Å andra sidan blir de besvikna över att de inser att de inte kommer kunna berätta de anekdoter som de hade för- väntat sig kunna föra vidare till sina vänner.

Foto:Mats Bäcker

“Min erfarenhet är att de mest kommersiellt framgångsrika sakerna jag har gjort i mitt liv, de grundar sig definitivt inte ett kommersiellt tänk när jag har skapat dem. Snarare har jag verkligen lyckats formulera någonting på ett klockrent sätt inför mig själv, vilket ofta har visat sig tilltala även andra.

ETT TYDLIGT KALL ATT INSPIRERA

Även om det kan kännas uttjatat blir det rele- vant att nämna hans bakgrund som prästson i småländska Rottne. Hans tidigare messiaskom- plex har förvunnit med åren, men hans vilja att ständigt göra saker med ett syfte – och detta genom ett nästintill predikande beteende – har alltid funnits med i bilden. Men i stället för att föra sina budskap vidare i en kyrka så har han alltid gjort det med sin musik från en scen. När en låt växer fram kretsar den alltid kring det budskapsmässiga. Han sammanfattar både sitt och The Arks budskap till – tänk själv!

– Vi har alltid velat inspirera människor till att tänka själva! Att våga vara originella och lyssna på sina känslor snarare än följa förvänt- ningar som är upplevda från omgivningen.

Ett tankesätt som kan liknas många en- treprenörer och där Ola Salo därför har blivit en entreprenör i musikvärlden. Som han själv beskriver det – en aktör på marknaden. En marknad som i detta fall handlar om musik.

Ola förklarar dock hur ett alltför stort bu- sinesstänk kring artistskap inte är en säkerhet för att det blir bra. Något han uppskattar med konst och musik är att det följer sin egen logik. Att det inte följer några enkelt förutsägbara kvalitetskriterier. Helt plötsligt finner vi något vi gillar, men vi vet inte alltid vad det är som gör något populärt. Det är snarare intuitivt. Hur mycket business det än är i realiteten så finns det vissa delar där man måste tänka konstnärligt snarare än affärsmässigt och det är en viss skillnad, menar han.

– Min erfarenhet är att de mest kommersi- ellt framgångsrika sakerna jag har gjort i mitt liv, de grundar sig definitivt inte ett kommer- siellt tänk när jag har skapat dem. Snarare har jag verkligen lyckats formulera någonting på ett klockrent sätt inför mig själv, vilket ofta har visat sig tilltala även andra.

Detta tankesätt kännetecknar även hans för- hållningssätt till trender. Han har gärna skapat egna stilar och trender än att förhålla sig till trenderna i samtiden. Olas dröm har alltid kret- sat kring att få jobba konstnärligt. Att skapa något med maximalt innehåll. Ett innehåll som samtidigt är tillgängligt.

– Jag vill verka i en bred och folklig fåra och samtidigt ägna mig åt ämnen som för mig känns viktiga. Jag vill kunna kommunicera med alla typer av människor utan att kom- promissa med det jag vill uppnå konstnärligt. Det behöver inte bli en konflikt mellan yta och innehåll. Min stora skräck vore att sjunga en låt med text som bara är ord. En låt som inte är skriven för ett annat syfte än att bli en hit.

Foto:Morgan Norrman

ATT BALANSERA KARRIÄR OCH FAMILJ

Tidigare har Ola nämnt hur hans fokus främst var karriär och att lyckas. Något som bidrog till att hans mående och privatliv blev lidande. Idag ser det annorlunda ut. Det har skett en förskjut- ning gällande prioriteringarna i livet.

– När jag var yngre var det viktigare att det går bra än att man mår bra. Men så är det inte längre. Nu är det viktigare att må bra än att det går bra.

Idag har han två barn som har kommit att bli det allra viktigaste i hans liv. Ola brukar säga att den första akten i livet handlar om att göra sig outbytbar. Andra akten blir sedan att bli utbytt.

– Som yngre hade jag en enormt stark driv- kraft att vara outbytbar. Jag ville visa världen varför jag var en viktig person och kunde därför bli rätt självupptagen emellanåt. Men det var samtidigt en viktig drivkraft i att jag nådde mycket av det jag drömde om.

Idag känner Ola ett lugn inför att en ny generation av artister tar över mer och mer. Det är en del av naturens ordning. I och med detta mentala skifte, där privatliv och familj ges mer uppmärksamhet, kommer han ta sig tiden till att kunna se sina barn växa upp.

– Det är något skönt i att anamma detta, att främst fokusera på att få se mina barn bli individer, som förhoppningsvis kommer att bli nya och förbättrade versioner av mig själv.

Så när jobbet numer oftare läggs åt sidan, hur ser en perfekt ledig dag ut?

– Jag väcks lagom tidigt av mina barn! Det är härligt att sova ut och jag gillar att gå upp utsövd och laga frukost som hela familjen sit- ter och äter länge och ostressat tillsammans. Därefter gör vi något som att hälsa på kompis- familjer på landet, någon utflykt och sedan åker vi hem och spelar sällskapsspel. Kanske blir det även vuxentid på kvällen och någon film. Jag växte själv upp i en stor familj och jag älskar familjelivet!

I kontrast till detta undrar vi därför var han befinner sig i sin karriär just nu? Ola har inte svaret. Han beskriver det som att det kan vara en helt ny akt i livet som börjar. Frågan är om det är övergången mellan akt två eller tre som börjar. Eller om det rent av är starten på akt två. Han beskriver att det är först i efterhand han känner vad han har varit med om. Att det är lätt att hamna i en tro att det enda som är värt något är framgångarna.

– Det är först nu det börjar gå upp för mig att det var något väldigt unikt och sällsynt att få uppleva den typen av karriär jag hade med The Ark. Nu känner jag att vi har skapat ett arv som visat sig bestå tidens tand. Och det finns en poäng i att vårda arvet. Folk blir glada av att höra dessa låtar och för mig är det bland det roligaste jag vet att framföra dem. Av just denna anledning gör jag showen. Det ger mig en slags ro att om de låtar jag skrev under the Ark-tiden är mitt livsverk – då är jag väldigt nöjd med det!

Foto:Mats Bäcker

Hur definierar du framgång?

– När man lyckas förena vad man själv vill och samtidigt hitta ett sätt att nå ut med det till en publik. Men det gäller att komma ihåg att det finns andra former av genombrott. Det kan även handla om att man når en nivå i det man gör, där man känner att ”nu är jag verkligen bra på det här”. Når du dit kommer förr eller senare även andra uppskatta det du gör.

Vad är du mest stolt över att ha åstadkommit?

– Delvis är jag stolt över hur vi höll ihop bandet under så många år. Vi blev aldrig gnäl- liga eller tjafsiga mot varandra och vi skildes åt på bästa tänkbara sätt. Jag är också stolt över den här låt-katalogen som vi har tagit fram tillsammans. Jag har heller aldrig kompromissat med mitt artisteri, utan har snarare gjort min grej, oavsett situation. Ser jag tillbaka så är jag bra mycket stoltare över detta än om jag hade börjat kompromissa med mig själv på vägen
– för att nå en ständig nivå av framgång.

OLA TIPSAR:

Ditt bästa boktips?

– Jag läser mest historieböcker och väljer då ”Första världskriget” av Marco Smedberg.

Dina tre favoriter bland melodifestival- låtar?
– Eloise av Arvingarna, La Voix med Malena Ernman och Kärleken är evig med Lena Philipson.

Favoritplats i Sverige?

– Jag älskar att ha hela Sverige som mitt arbetsfält! Just nu har jag flera projekt på olika platser runtom i landet och jag gillar känslan av att känna mig hemma i flera städer.

Ditt bästa avslappningsknep?

– Gosa med en katt. Måla eller rita helt fritt på ett papper. Köra bil på motorväg och lyssna på Brian Enos ”Ambient 1, Music for Airports”.

Favoritscen du spelat på hittills?

– Jag måste helt ärligt säga Rondo. Det är en perfekt lokal för mig: stående och sittande gäster blandat, fantastiskt ljud, bred scen och ett runt publikrum där alla kommer nära. Särskilt när jag kan använda matborden som catwalks, haha. Det är en lokal som både känns stor och intim på samma gång!