
Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board genomför nu en kampanj som ska ge utländska turister att ta del av den naturnära livsstilen i norra Sverige. En arktisk version av semesterupplevelser presenteras i form av en inspirationsfilm – nattklubben ersätts med norrsken och gympasset blir en vandring med snöskor.
Kampanjen pågår året ut och syftet är att turister från USA, Storbritannien, Tyskland och Nederländerna ska bli nyfikna på arktisk natur och livsstil.
– Swedish Lapland har som vision att bli världens mest välkomnande och hållbara arktiska destination. Vår småskaliga natur och naturnära livsstil har en hög internationell attraktionskraft. I projektet Visit Arctic Europe kan vi samverka över gränserna och kommunicera de värden som hela den arktiska regionen erbjuder turister. Därför känns det extra bra att få lansera Swedish Lapland som Sveriges arktiska destination tillsammans med Visit Sweden, säger Erika Mattsson, vd på Swedish Lapland.
Med hjälp av en “drömtransformator” presenteras en film som visar hur en arktisk semesterupplevelse kan se ut. Turister får göra egna val som leder till ett urval inspirerande berättelser på swedishlapland.com.
– Genom berättelser om livsstil och natur i Sverige ska fler potentiella besökare bli nyfikna på vårt land när de planerar nästa resa. Med ett centralt koncept kan vi sprida de unika upplevelserna i Swedish Lapland till fyra länder och en stor grupp människor, säger Lotta Thiringer, partneransvarig på Visit Sweden.