
Några av världens snabbaste och mest spektakulära sportbilar produceras i Ängelholm, där visionären Christian von Koenigsegg fortsätter att följa sin barndomsdröm. Allt fler får nu upp ögonen för hans banbrytande teknikutveckling.
Att starta, driva och utveckla sitt eget sportbilsmärke är ett minst sagt betungande projekt. Kanske skulle man kunna skylla på naivt ungdomliga drömmar, men för Christian von Koenigsegg är det nästan som att han haft banan utstakad sedan han föddes.
Entreprenören från Ängelholm prydde INRIKES omslag redan i slutet av 2013, och när vi nu ska uppdatera berättelsen drygt tre år senare är det betydligt svårare att hitta en intervjutid – är han inte delaktig i produktionen agerar han bilsäljare, knyter nya partnerskap eller åker runt på olika bilmässor över hela världen. Utåt sett tycks det mesta vara som förr, men inom varumärket Koenigsegg har det hänt ganska mycket sedan sist.
− Tre år … man kan nog säga att vi har fördubblat det mesta på den tiden – produktions-takten, personalstyrkan och antalet återförsäljare. Jo, och så har vi två modeller till försäljning samtidigt i stället för en!
För att förstå vilken typ av bilar det handlar om kan det vara på sin plats med ett förtydligande. Att produktionstakten fördubblats innebär alltså att nu närmare två bilar rullar ut på gatan varje månad i stället för en. Om man betänker att en bil kan säljas för någonstans mellan 10 och 20 miljoner kronor är det också lättare att förstå vilken skillnad en produktionsökning gör rent företagsekonomiskt.

Med nya modellen Regera har Koenigsegg byggt sin första hybridbil. Utvecklingen mot elektrifiering innebär nya möjligheter.
Elektrisk framtid
Den senaste modellen Regera introducerades på bilsalongen i Genève 2015 och är en hybrid. Förbränningsmotorn har kompletterats med tre elektriska motorer. Det skapar i sammanhanget dock inga begränsningar i kraft och acceleration, Regeran gör nämligen 0 till 400 km/h på under 20 sekunder, om du skulle vara sugen på det. Att målgruppen – inte sällan mycket rika människor från Asien, Mellanöstern och USA − skulle vara ointresserade av elbilar tror inte Christian von Koenigsegg.
− Våra kunder är generellt väldigt teknikintresserade, säger han. De vill gärna ha annorlunda och bättre lösningar hela tiden.
Han menar att det inte råder någon tvekan om att förbränningsmotorns tid är begränsad, och ser inte heller några bekymmer i detta.
− Nyligen stod det klart att Tyskland förbjuder försäljningen av bilar med förbränningsmotor år 2030. Det är väldigt spännande att hålla på med elbilsteknologi, för såväl miljön som körupplevelse och prestanda. Regeran är absolut det första steget mot elektrifieringen för Koenigsegg, och vi går i bräschen för elbilsvärlden med världens första 800 volts-elbil.
Var finns flaskhalsen för en snabbare utveckling av elbilar? Är det batteriutveckling, kraft och acceleration, kostnader?
− Det finns flaskhalsar på alla fronter. Elmotorerna har en del utveckling kvar, liksom batterier, celler och invertrar som konverterar DC-ström till AC.
Visionärer i armkrok?
En viktig utveckling under de gångna åren är elbilsföretaget Teslas explosiva tillväxt under Elon Musks ledning. Möjligen kan Tesla och Koenigsegg genom att ta täten med elmotorer i sport- och lyxbilssegmentet bidra till att marknaden utvecklas i snabbare takt. Men Christian von Koenigsegg tonar gärna ner sin egen roll i det hela.
− För tio år sen var vi säkert större än Tesla, men nu är vi en så oerhört liten spelare på marknaden. Jag ser inte Tesla som en konkurrent på något sätt – vi gör två helt olika produkter – utan vi kan lära en hel del av varandra. De är väldigt duktiga och gör fantastiska saker.
Under den senaste bilsalongen i Genève släpptes den något överraskande nyheten att Koenigsegg kommer att producera motorer till Spyker, ägt av Victor Muller. Den som kan sin näringslivshistoria vet att Koenigsegg och Muller för inte så länge sedan slogs om att köpa ett krisande SAAB. Ingen gick dock vinnande ur den turbulenta perioden och nu är de alltså affärskompanjoner.
Fanns det någon prestige i det kontraktet?
− Nej, det tycker jag inte. De behövde hjälp och vi kunde hjälpa dem, helt enkelt. Att bygga riktigt högpresterande motorer som även klarar moderna avgaskrav är väldigt svårt. Vi kunde bistå med en bättre lösning än den de hade.
Faktum är att de innovativa lösningarna i Koenigsegg-fabriken bidragit till att skapa nya affärsområden för bolaget.
− Ja, vi jobbar mer som teknikleverantör till andra tillverkare i dag. Det finns ett stort intresse för vår unika teknik. Det ger oss en ny inkomstkälla samt möjlighet att ta i mer i våra utvecklingsprojekt eftersom vi inte behöver skriva av kostnaderna på så få bilar.
Senast pratade vi lite om rymdindustrin som en möjlig väg att gå för er. Har du tänkt något mer i de banorna? Finns det andra sätt att expandera bortom just bilar om du får fantisera lite?
− Absolut. De tekniska lösningarna och de robotiseringar som vi gör skulle kunna gå att använda i helt andra sammanhang. Vi har till exempel styrsystem i bilarna som är självlärande och analyserande med hjälp av AI. Rymdindustrin är jätteintressant, även om det kanske inte är aktuellt i dagsläget.
Ny modell på väg
Regera kommer att tillverkas i totalt 80 exemplar.
− Inom tre års tid har vi en ersättare på plats, säger Christian von Koenigsegg.
Kommer ni över 400 km/h?
− Ja, våra bilar går redan i dag betydligt fortare än 400 km/h, vi vet inte exakt hur fort bara. Jag har däremot ingen ambition att sätta världsrekord, det blir så hypotetiskt och oanvändbart. Det innebär bara att man kompromissar med bilen på lägre hastigheter och du får en sämre bil för något du i praktiken aldrig kan använda dig av. Men kan du komma upp snabbt till 400 behöver du inte så lång väg, det går att prova i alla fall. För att köra 470 km/h måste du däremot ha en 10 km lång sträcka utan trafik. Det är inte så ofta det dyker upp tyvärr.
Hur hittar du inspiration till nya innovationer när du är så djupt inne i er egen produktionsprocess? Nollar du någonsin huvudet för att få plats med nya tankar?
− Jag är nog involverad i det mesta, men det är klart att jag rensar huvudet emellanåt på resor och helger. Det är också genom att utveckla nya saker med teamet som det dyker upp nya lösningar som ger resultat. Det är väldigt kul att vi nu har externa kunder som kommer med helt andra kravspecar. Det skapar nya utmaningar och får mig att betrakta problem ur andra synvinklar.
Många entreprenörer vågar i dag vittna om svårigheten att bibehålla balans i livet. Hur gör du själv för att inte bränna ut dig?
− Det är jag nog inte så bra på, utan jag jobbar tills jag storknar! Men jag har inte heller så mycket aktiviteter privat, utöver familjen. Annars är det mässor, resor, och ett helt universum av olika utmaningar hela tiden. Lösningen för mig är att jag har valt att inte se det här som ett jobb − det är mitt liv. Så jag jobbar inte alls egentligen!

Från att ha producerat en bil i månaden närmar sig fabriken nu två bilar i månaden. En närmare titt visar tydligt att inget lämnas åt slumpen.
6 SNABBA
Ditt bästa smultronställe i Sverige?
− Vi har en liten båt på Bjärehalvön som vi brukar åka med till Hallands Väderö. Det är nog min favoritplats, där är det väldigt vackert.Har du något favorithotell i världen?
− Carmel Valley Ranch vid Monteray i Kalifornien. Där brukar jag bo under Monterey Car Week, det är en väldigt trevlig plats.Vilken bilmodell skulle du gärna vilja ha i garaget?
− Oj, det får nog bli en Tucker Torpedo. Eller en Alfa Romeo 33 Stradale. Eller en Duesenberg!Har du någon entreprenörsförebild?
− Elon Musk är faktiskt den första som dyker upp. Jag tycker att det han gör är spännande och fascinerande. Jag har nog varit nyfiken på honom ända sedan 2003 när jag hörde att han sålt PayPal och skulle bygga rymdraketer i stället. Och elbilar lät ju ännu mer spännande. På sätt och vis var det lika omöjligt och galet som det jag gjorde.Något bra boktips?
− The Goal, av Elyahu M Goldratt. Det är en roman från 1982 som handlar om utmaningar kring optimering av produktionsflöden.Var i världen är det absolut roligast att köra en Koenigsegg?
− När jag har kört själv har det häftigast varit på det skotska höglandet. Eller i Spanien, mellan Marbella och Ronda, på slingriga bergsvägar med magisk utsikt.
PROFIL
Namn: Christian von Koenigsegg
Född: 1972
Familj: Fru och två barn.
Bor: Magnarps Strand utanför Ängelholm.
Gör: Grundare, vd och delägare i sportbilsföretaget Koenigsegg Automotive AB samt företagskonsortiet Koenigsegg Group.
Bakgrund: IB-studier i Bryssel. Grundade en tradingfirma vid 19 års ålder och kunde därigenom etablera Koenigsegg som 22-åring 1994. Hans bilar har vunnit en rad designutmärkelser och innehar flera positioner i Guinness Rekordbok.
Fritid: Bor vid havet – har en båt, fiskar och åker vattenskidor. Skidor på vintrarna. Umgås med vänner och familj.
Av: Christian von Essen