Kronoberg – en dynamisk region med fokus på besöksnäringen

Av publicerat

Kronoberg tar nästa steg i arbetet med att utveckla besöksnäringen i regionen. Ett starkt fokusområde är naturturism och en blivande nationalparksdestination. Man stoltserar även med turistmagneterna Ikea Museum och Little Rock Lake Zipline. Inrikes pratar med en turismexpert som berättar mer om besöksnäringen i länet.

Kronoberg fick i slutet av 2016 beviljat projektmedel för utvecklingen av Nationalparksdestinationen Åsnen. Destinationen som växer fram runt den blivande nationalparken är en unik insjöskärgård i Småland, och kommer att invigas i år.

Sjön Åsnen strax söder om Växjö har unika natur- och kulturvärden. Inte minst den orörda övärld som snart blir nationalpark. Parallellt med nationalparkens uppbyggnad har man arbetat i olika projekt för att i god tid utveckla företag och samverkan inom besöksnäringen. Målet är att bli en exportmogen nationalparksdestination som har det som krävs för att ta emot internationella besökare.

Det är det regionala bolaget för utveckling av besöksnäringen, Destination Småland, som sökt medel från två Leaderområden i samråd med aktörer i Destination Åsnen. Det treåriga projektet ska vara inriktat på export – det vill säga ökad turism från utlandet och därmed inkommande utländsk valuta.

– Vi har precis kickat i gång ett stort natur­turismutvecklingsprojekt i Åsnenområdet. I projektet är det viktigt för oss att arbeta nära entreprenörerna, för att utveckla nya naturprodukter. Projektet är riktat mot företagen som finns i Åsnenområdet. Vi vill hjälpa dem att ta fram produkter som lockar både den nationella och den internationella marknaden, säger Anna Sjödahl, vd för Destination Småland.

Foto: Glasriket

Foto: Glasriket

Årets turistentreprenörer

Ett av regionens dragplåster är Little Rock Lake Zipline, den största i Europa i sitt slag. Grundarna Jonas Grahn och Håkan Blad vann 2016 priset som Årets turistentreprenörer i södra Småland för sitt arbete. Företaget har varit verksamt i tre år, och har redan blivit känt långt utanför Sveriges gränser. Med linor spända över och mellan trädtoppar bjuds besökaren nämligen på en hisnande upplevelse.

Det är Sveriges första Zipline i världsklass och samtidigt en fantastisk plattform för att visa upp Smålands djupa skogar. Inspirationen till anläggningen kommer från Asien och banan har ritats av en amerikan – i högsta grad en internationellt inspirerad anläggning som entreprenörerna sedan byggt själva. Nästan hälften av gästerna kommer också från utlandet. Ziplinen går i cirka 72 kilometer i timmen, drygt 50 meter upp i luften.

Foto: Sofia Ernerot

Foto: Sofia Ernerot

– Vi har haft några spännande år, där det har öppnats nya anläggningar som bland annat Ikea Museum och Ikea Hotell i Älmhult, Little Rock Lake Zipline och gastrohotellet PM & Vänner Hotell. Att investeringar görs i anläggningar som dessa visar att det finns en ambition och en tro på besöksnäringen i vår region. Zipline-företaget, som har haft riktigt bra beläggning, gör nya investeringar som de just nu arbetar med – de satsar vidare, säger Anna Sjödahl och fortsätter:

Anna Sjödahl

Anna Sjödahl, vd för Destination Småland. / Foto: Filip Lendahls

– På tal om satsning så händer det massor i Glasriket också. Förutom spännande upplevelser i området glas, design och shopping satsar man nu på maten och på flera boendealternativ. I Kosta, i hjärtat av Glasriket, finns sedan tidigare glashotellet, som nu kompletteras med en stugby, Kosta Lodge, med närheten till upplevelser i den småländska naturen. Gällande maten så har Kosta Boda Art Hotel nyligen öppnat ett brasseri med hjälp av Edin Dzemat, som är gastronomisk ledare på hotellet och tidigare lagkapten för svenska kocklandslaget. De har även planer på att starta ännu en restaurang i Kosta som kan plocka hem Michelinstjärnor i framtiden.

Fler turistar i regionen

De kommersiella gästnätterna fortsätter att öka i Kronobergs län. Besöksnäringen genererar cirka 3 000 årsverken. De största internationella marknaderna som regionen arbetar med är Danmark, Tyskland, Nederländerna och Norge.

– På den internationella marknaden jobbar vi tillsammans med Visit Sweden för att få ut det småländska utbudet på marknaden. Vi vet att den svenska och småländska naturen har ett högt attraktionsvärde hos utländska turister. Här har vi en viktig uppgift att inspirera våra nuvarande och nya företagare att utveckla fler köpbara produkter med koppling till naturen, säger Anna Sjödahl.

Foto: Per Pixel/Destination Åsnen

Foto: Per Pixel/Destination Åsnen

En dynamisk region

Som Sveriges tredje största inpendlingsregion kan Region Kronoberg stoltsera med en väl fungerande infrastruktur. Länet vågar också stort inom klimatsatsningar – de har som mål att minska sina klimatutsläpp mest i Sverige till 2025.

– Vi har ett väldigt ambitiöst klimatmål som vi arbetar mycket för. Just nu kör vi i gång ett projekt där vi ska undersöka hur vi kan minska de korta bilresorna, då resor under fem kilometer egentligen inte ska finnas. Satsningen kallas Mobilitetsprojektet, berättar Christel Gustafsson, regional utvecklingsdirektör på Region Kronoberg.

Christel Gustafsson

Christel Gustafsson, regional utvecklingsdirektör på Region Kronoberg.

Kommer ni att lyckas med klimatmålet till 2025?

– Det kommer att krävas mycket kraft, men vi jobbar på det. Det är inte ett helt orealistiskt mål, men ett väldigt ambitiöst.

Region Kronoberg håller i skrivande stund på att ta fram sin första cykelplan, där de hoppas på att få medel från Trafikverket för att kunna genomföra planerna.

Dynamisk region

Christel Gustafsson beskriver regionen som dynamisk. De 191 062 invånarna, som utgör nästan två procent av Sveriges befolkning, är bra på att producera varor och skapa arbetstillfällen.

– OECD gjorde en studie om oss, där de berättade att om man tittar på de vanliga nationalekonomiska kriterierna så borde det inte gå så bra för oss som det gör. Regionen är glest befolkad och vi har inte de bästa utbildningsnivåerna, men det går bra för oss ändå, säger Christel Gustafsson och fortsätter:

– Vi är framför allt starka inom digitalisering och IT – vi hamnar på plats två efter Stockholm när det gäller andelen arbeten inom just IT. Det skapas många arbetstillfällen inom vår region, även där är vi lite unika – fler pendlar in för att arbeta än ut. Det finns bara fem inpendlingsregioner i Sverige och vi ligger på tredje plats.

Foto: Peter Szabo

Foto: Peter Szabo

Stor mängd nyetableringar

Christel Gustafsson berättar att det är högt tryck i regionen – många företag vill etablera sig i Kronoberg. Det är en utveckling som nyligen tagit fart. Trenden är att företag tar hem sina industrier från andra länder, då produktionen har automatiserats och nu blir lönsam att driva i Sverige.

Varför tror du att det går så bra?

– Vi är inne i en högkonjunktur, regionens företag tänker långsiktigt och satsar på innovationskraft.

Regionen har vissa punkter att arbeta med. Många företag styrs i dag av äldre företagsledare, och regionen har uppgiften att attrahera ny kompetens och underlätta i generationsväxlingen. Christel Gustafsson beskriver att en av de stora utmaningarna Kronoberg har är kompetensförsörjning.

– Det är ett av de största hindren näringslivet har. Enligt Arbetsförmedlingens lista har vi en ganska stor arbetslöshet, med människor som står långt från arbetsmarknaden. Svårast har utlandsfödda som sakar utbildning och arbetslivserfarenhet. Det finns alltså arbetskraft, men inte med den kompetens som efterfrågas. Vi har många yrken med riktig brist, som CNC-operatör, kock, sjuksköterska och svetsare. Där försöker vi stötta yrkeshögskolan – den är väldigt viktig för att människor ska kunna utbilda sig och bli anställningsbara, säger Christel Gustafsson och fortsätter:

– Vår infrastruktur möjliggör den goda arbetspendlingen som vi har. Vi har satsat mycket på att bygga regionala tågbanor. Det är viktigt för framtiden att vi kan fortsätta ha en god infrastruktur så att vi kan vara attraktiva för dem som pendlar.

Ikea Museum

Ikea Museum. / Foto: Inter IKEA Systems B.V. 2016

Redaktionen tipsar om sommarnyheter i Region Kronoberg

På gång

• U19 VM i Innebandy
I maj råder innebandyfeber i Växjö när inne­bandy-VM arrangeras på hemmaplan. Under fem spännande dagar står Sverige och Växjö värd för ett världsmästerskap och världens bästa innebandylag kommer att finnas på plats.
När: 3–7 maj
Var: Växjö

• Växjö Pride 2017
Följ med på en glad och öppen festival för alla som vill fira ett friare och kärleksfullare Växjö. Dansa med i regnbågståget i maj.
När: 8–11 maj
Var: Växjö City

• Ljungby Berättarfestival
I år sätter Ljungby Berättarfestival fokus på skogen som plats för arbete, folktro, berättelser, ro, oro, glädje, och katastrofer. De bjuder bland annat på vanligt berättare och andra artister från olika delar av världen. 2017 kommer artister från England, Danmark, Norge, Tyskland och Libanon.
När: 15–18 juni
Var: Ljungby

• Göteryds marknad
Häng med på en lokal marknad med många utställare, auktioner, kaffe, våfflor, hantverkslotterier och musik.
När: 1 juli
Var: Göteryd

• SM i golf för seniorer
I juli står Alvesta Golfklubb som arrangör av
SM för damer som fyllt 60 respektive 70 år.
När: 7–9 juli
Var: Alvesta Golfklubb

• Korröfestivalen – Sveriges största folkmusikfestival
En festival med närhet till musiken, vännerna och naturen, som funnits sedan 1984. Platsen för festivalen är den pittoreska lilla hantverksbyn, belägen djupt i de småländska skogarna nordöst om Tingsryd. Ån rinner genom platsen och de historiska byggnaderna sätter sin visuella prägel på festivalen. Här samsas några av länets största yrkesverksamma artister med glada amatörer, gamla som unga, professionella som nybörjare.
När: 24–30 juli
Var: Korrö

• KarlOskardagarna – en festival för hela familjen
KarlOskardagarna bjuder i år på ett brett
program och många aktiviteter inom musik, tivoli och marknad.
När: 18–20 augusti
Var: Växjö

• Största marknaden för närproducerad mat
Matmarknaden, som genomförs av MAT, är den största i landet när det gäller småskalig och närproducerad mat. Fler än 100 matproducenter och mathantverkare från framför allt Småland, men även från övriga landet, lockar en publik på cirka 50 000 besökare. Marknaden genomförs i ett 2 400 kvadratmeter stort tält på Stortorget och är gratis att besöka. Följ med!
När: 8–9 september
Var: Växjö

Little Rock Lake zipline

Little Rock Lake zipline.

Guldkorn i regionen
• Glasriket
• Huseby Bruk
• Åsnen
• Linnés Råshult
• Kronobergs slottsruin
• Sveriges glasmuseum
• Ångaren Thor
• Naturreservat Bokhultet
• Little Rock Lake zipline
• Ikea Museum

Teleborg slott

Teleborg slott. / Foto: Cathrine Rydström

Bo bra
• Kosta Boda Art Hotel, Kosta
• PM & Vänner Hotell, Växjö
• Quality Hotel Royal Corner, Växjö
• Toftaholm Herrgård Hotel, Vittaryd
• Elite Stadshotellet, Växjö
• Villa Gransholm, Växjö
• Ikea Hotell, Älmhult
• Teleborgs slott, Växjö

PM & Vänner

PM & Vänner. / Foto: Alexander Hall

Njut av god mat
• PM & Vänner, Växjö
• Brasserie by EDz, Kosta
• Kafé de luxe, Växjö
• Ett Kvarter, Växjö
• Izakaya Moshi, Växjö
• Brasserie Goaroije, Älmhult
• Café St. Clair, Alvesta
• Stockhultgårdens Tebod, Markaryd

Av: Joline Ekman, foto (första bilden): Alexander Hall