Stockholmsregionen attraherar fler

Av publicerat

Stockholm är en av världens vackraste huvudstäder – byggd på 14 öar, sammanlänkade av 57 broar. Här växer turismen i rekordartad takt genom att flera långlinjer ansluter sig till Arlanda. Inrikes tar pulsen på staden och berättar mer om vad besökare inte får missa under vistelsen.

Enligt Stockholm Business Region har antalet kommersiella gästnätter ökat med 5 procent sedan 2015. Siffrorna visar att de utländska övernattningarna ökar mest. Av de nordiska övernattningarna står Finland för en ökning med 10 procent. För de övriga europeiska länderna ökade antalet gästnätter med 8 procent. Flest övernattningar stod Storbritannien och Tyskland för.

– Turismnäringen och resandet till och från Arlanda ökar väldigt mycket. Det innebär att fler människor besöker Stockholm och Mälardalen för att bo på hotell och ta del av våra attraktioner, säger Olle Zetterberg, vd för Stockholm Business Region och fortsätter:

– Turismen är en växande bransch i Stockholmsregionen. Hotellägarna rapporterar att hotellen fylls; vi har i dag en beläggningsgrad på omkring 70 procent, vilket är bra. Tyskland är vår största utlandsmarknad, men vi ser även att många finska besökare kommer med färjor och besöker Stockholm över en dag. Även allt fler indier och kineser besöker vår stad.

Nära en halv miljon kryssningspassagerare spenderar en halv miljard kronor i Stockholm. Hela 230 kryssningsfartyg med 490 000 resenärer besökte Stockholms Hamnar under säsongen april–oktober 2016. Antalet besökare var rekordhögt – 57 fartyg inledde eller avslutade sin kryssning i Stockholm. Passagerarna tillbringar då ofta en extra dag och natt i land, vilket gynnar turistnäringen ytterligare. Siffrorna visar att kryssningsresenärerna spenderar sammanlagt över en halv miljard kronor på sightseeing, hotell, restauranger och shopping i Stockholm. Under 2017 är 273 kryssnings­fartyg inbokade.

Foto: Jeppe Wikström

Foto: Jeppe Wikström

Gemensam strategi

Antalet kinesiska besökare fortsätter att öka i Stockholm–Mälardalen. Kina är en av de största marknaderna för besöksnäringen, under september 2016 visade siffrorna att utlandsmarknaden ökar med 23 procent. En av de stora satsningar som görs nu är det femåriga samarbetet mellan Visit Sweden och Visit Stockholm. Projektet går ut på att aktörerna tillsammans ska stärka bilden av Stockholm och Sverige, vilket i sin tur ska leda till fler utländska turister, och ett av målen är att staden ska vara bland de tio mest populära i Europa för besökare.

Marknadsföringen kommer att rikta sig mot en nyfiken grupp resenärer som söker unika upplevelser och vill resa till annorlunda platser. Hållbar livsstil, jämlikhet och ett öppet samhälle är andra viktiga parametrar som spelar in vid deras val av resmål. Visit Sweden och Visit Stockholm kommer att fokusera på de resenärer i målgruppen som är aktiva på digitala plattformar och kan sprida budskap vidare i sina nätverk. För att få effekt på den gemensamma kommunikationsstrategin kommer Visit Sweden och Visit Stockholm att samarbeta med flera aktörer i regionen och i olika branscher.

Foto: Sören Andersson

Foto: Sören Andersson

Ett land med många möjligheter

Stockholm är en av Europas snabbast växande städer och rankad som en av de bästa platserna i världen att leva och bo på. Staden är hemstad för talanger och framgångsrika start-ups. Stockholm har också en informell livsstil som uppskattas av många besökare. Det är några av de styrkor som ska lyftas upp i den gemensamma marknadsföring som Visit Stockholm och Visit Sweden nu planerar. Här finns världens första Nationalstadspark, Ekoparken, som en grön lunga ständigt närvarande i storstadsmyllret. Stockholm med sin 750-åriga historia och sitt rika kulturliv erbjuder ett stort utbud av museer och sevärdheter i världsklass. Det mesta nås till fots och det finns goda möjligheter att hinna med att uppleva mycket på kort tid.

– Vi lanserar tillsammans med Visit Sweden i dagarna ett nytt begrepp som kallas Capital And Country. Det handlar om att vi ska koppla ihop huvudstaden med landet. När besökare kommer hit ska de kunna få uppleva kombinationen av naturupplevelser, landsbygd och storstad. Det gör även att fler turister kan komma besöka hela Mälardalen på ett mer ordnat sätt. Tidigare har vi inte haft ett regionalt samarbete, men nu får vi alltså det, säger Olle Zetterberg och fortsätter:

– Det händer många spännande saker i hela Mälardalen. Örebro, till exempel, har en helt fantastiskt utveckling och stark befolkningstillväxt, likaså Västerås. Vår förhoppning är att spårförbindelserna ska stärkas mellan kommunerna. Kunde man exempelvis bygga fyra spår mellan Uppsala och Stockholm så vore det bra. Likadant mellan Svealand och Mälardalen, det skulle underlätta för pendlare i hela regionen. Sedan är givetvis bostadsfrågan en flaskhals – det vet alla. Kommunerna sliter på så gott det går. Om regionen ska utvecklas måste frågan lyftas upp på en statlig nivå, där man kan ta tag i en del regleringar.

sea-cloud-ii-836285

Destination som lockar

Några av de mest populära aktiviteterna just nu är de ”nystartade” privata museerna, som Fotografiska och Abba-museet. Olle Zetterberg tror även att det nya museet Vikingaliv kommer att locka en hel del både utländska och svenska turister. Fler utländska turister lockas också av den svenska naturen, vanligt är att tyskar tar med sig sin husbil och campar runt om i regionen.

Olle Zetterberg

Olle Zetterberg, vd för Stockholm Business Region.

– När det gäller Stockholm försöker vi tillfredsställa alla besökare. Vissa reser hit för att uppleva vår matkultur, andra för att arbeta inom tech-industrin, men framför allt åker många hit för att uppleva vår livsstil. Så vi försöker inte fördjupa oss i att något är speciellt vackert – det får folk bedöma själva, säger Olle Zetterberg.

Varför ökar turismen?

– Sverige har ekonomisk tillväxt och en växande befolkning. Ekonomin går bättre och färre är arbetslösa, därför har människor råd att resa mer. Den ekonomiska aktiviteten gör också att fler företag startas. Sedan är Arlandas utveckling jätteviktig, vi jobbar mycket med den internationella tillgängligheten dit. De senaste tre åren har vi fått 15 nya långlinjer till Arlanda, så nu är vi bara några få långlinjer efter Kastrup. Det senaste flygbolaget att ansluta sig till Arlanda är Singapore Airlines.

Hur har ni lyckats få fler långlinjer?

– Vi har tillsammans med Swedavia och näringslivet jobbat hårt med att berätta för bolagen om den växande marknad som de kan missa om de inte flyger till Arlanda. Det är väldigt viktigt för oss att få hit fler flyglinjer då vi befinner oss långt ifrån de stora befolkningscentrumen i Europa. Detta innebär också att Stockholmsregionen blir mer internationaliserad. Fler människor besöker Sverige och startar företag här. Sverige är extremt beroende av den internationella konjunkturen, så därför är dessa kontakter mycket viktiga för ekonomin. Vi tycker att besökare och affärsresenärer hänger ihop, ibland besöker de Stockholm för att arbeta, ibland vill de turista.

Stockholm – The Capital of Scandinavia” är Stockholmsregionens gemensamma varumärke. Varumärket används av de som vill medverka till utvecklingen av Stockholm som etablerings- och besöksort.

Chris Heister, landshövding i Stockholms län.

Chris Heister, landshövding i Stockholms län.

Företagande är hett i Stockholmsregionen

Det går bra för Stockholms-regionen just nu. Det menar Chris Heister, landshövding i Stockholms län, som berättar att antalet nyföretagare var rekordstort under 2016. Region Stockholm Mälardalen – även kallad norra Europas finansiella centrum, har under året fått 24 000 nya företag, och slår därmed år 2011, då 22 700 företag startades.

– Nyföretagande är otroligt viktigt för vår region. Den är Sveriges tillväxtmotor, med en sysselsättningsgrad på över 70 procent. Under de senaste fem åren har regionen vuxit med 180 000 människor, vilket innebär både möjligheter och utmaningar, säger Chris Heister och fortsätter:

– Vi har ett av världens starkaste innovationsklimat. Våra största näringar är informations- och kommunikationsteknologin samt life science-industrin. Vi har även många tjänsteföretag i Stockholm. Nio av tio arbetstillfällen i regionen sker inom tjänstesektorn.

Kan vi förvänta oss en fortsatt stark tillväxt under 2017?

– Det hoppas jag verkligen. Vi gör allt för att skapa goda förutsättningar för ett ökat företagande och sysselsättande. Men det är klart att vi även står inför stora utmaningar – regionen växer med 35 000 människor per år, vilket gör att infrastrukturen och bostadsbyggandet måste hänga med. Vi har aldrig byggt så mycket sedan miljonprogrammets dagar, men vi behöver bygga ännu mer. Vi behöver även öka rörligheten på bostadsmarknaden, då det inte är billiga lägenheter som byggs. I dagsläget är det en hämmande faktor för regionen, att arbetsgivare inte kan finna bostäder till medarbetare från andra länder, att unga inte kan flytta hemifrån och att nyanlända har svårt att etablera sig i Stockholm.

Foto: Henrik Trygg

Foto: Henrik Trygg

När blir bostadsfrågan löst?

– Vi har kommit fram till att man måste bygga någonstans mellan 16 000 och 20 000 bostäder per år under en lång tid framöver för att möta utmaningen. En förutsättning för att det ska fungera är att ekonomin är stark, eftersom bostadsbyggandet följer konjunkturen. Kompetensförsörjning är också ett växande problem. Många företag har svårt att hitta de medarbetare de är i behov av. En annan utmaning är infrastrukturen. När vi växer med så många människor per år, måste även den hänga med. Det handlar både om befintliga spår och kollektivtrafik, men även om nya vägar.

Fram till 2018 satsar Stockholms stad drygt en miljard kronor på cykling för att göra det lättare att pendla med cykel och för att fler ska välja att ta cykeln, både längre sträckor och under större del av året. Målet är att 15 procent av alla resor i rusningstrafik ska ske med cykel år 2030.

– Vi försöker minska användandet av bil genom att utöka stödet till kollektivtrafiken. Fram till 2025 satsar vi 110 miljarder kronor på infrastruktur i vår region och hälften av pengarna går till kollektivtrafiksatsningar. Man bygger snabbcykelbanor runt om i stan och även cykelvägar från förorterna in till Stockholms city. Ambitionen med infrastrukturplanerna är att människor i första hand ska välja att gå, i andra hand att cykla och i tredje hand att åka kollektivtrafik.

Stark ekonomi

Stockholmsregionen står för en tredjedel av Sveriges bruttonationalprodukt. En av de branscher som bidrar till en god ekonomi är life science-industrin. Nyligen gick regeringen ut och berättade att Sverige vill kandidera för att få den europeiska läkemedelsmyndigheten flyttad till Sverige från London.

– Det skulle betyda otroligt mycket för att stärka både Sverige och Stockholms-Uppsalaregionen inom life science-området. Jag har personligen varit aktiv för att bistå regeringen i frågan. Det är många länder i Europa som konkurrerar om myndigheten, min ambition är att Sverige ska göra ett så starkt erbjudande som möjligt för att vi ska kunna ta emot läkemedelsmyndigheten. Om den flyttar till Stockholm skulle det innebära enormt mycket för regionen och Sverige. Vi skulle få hit 900 medarbetare, 4 000 experter från hela världen som är väldigt kunniga inom området. Det skulle vara otroligt betydelsefullt för oss, då vi skulle få en kompetens i regionen som vi inte är i närheten av i dag, säger Chris Heister och fortsätter:

– Ett annat område som också skulle betyda enormt mycket för regionen är den amerikanska gränskontrollen som eventuellt kommer att positionera sig på Arlanda. Den skulle stärka Sveriges ställning på den internationella arenan och göra att man vill satsa ännu mer på Arlanda. Häromdagen kom signaler från Kastrup att de tänker investera dubbelt så mycket pengar på sin flygplats som Arlanda tänker göra. Det är en viktig signal för oss, vi måste satsa ännu mer på att utveckla Arlanda och göra den till Skandinaviens största flygplats.

view_from_djurgarden_archipelago_boat_photo_jeppe_wikstrom_high-res

Av: Joline Ekman, foto (första bilden): Jeppe Wikström