
I Sveriges nordligaste region möts besökarna av ljusare nätter, rymligare landskap, vitare vintrar och en okonstlad tillvaro. Här spirar entreprenörsandan och företagen når all time high när det gäller besöksnäringen, datacenters- och bilprovningsindustrin. Häng med när Inrikes tar pulsen på två regionsexperter.
– Turismen i regionen går fantastiskt. Den är all time high och vi omsätter 6,1 miljarder kronor. Vi är väl på banan för att nå målet om en fördubblad omsättning till år 2020, säger Erika Mattsson, vd på Swedish Lapland Visitors Board.
Detta skulle innebära att Norrbotten når det nationella fördubblingsmålet som Sverige satt, och lyckas gå från en omsättning på 4,1 miljarder kronor år 2010, till 8,2 miljarder kronor år 2020.
– Fjolårets siffror visar att vi ligger i rätt fas och det känns jättebra. Att vi lyckas beror på alla de fantastiska besöksnärings-entreprenörer som vi har och det gemensamma strategiska arbetet som vi gör tillsammans med destinationer, kommuner och företag, säger Erika Mattsson.
Det finns ett enkelt svar på varför besöksnäringen nått en sådan framgångssaga. Det är Swedish Lapland, ett gemensamt destinationsvarumärke besöksnäringen i regionen samlas för att nå gemensamma mål, marknadsinsatser och skapa planer inför framtiden.
– Det gör att vi blir enhetliga och tydliga när vi går ut på marknaden. Vi arbetar också strukturerat med ett affärsutvecklingsprogram, Arctic Spirit in Swedish Lapland, där företagen ökar sin kompetens inom digital tillgänglighet, paketering, prissättning och produktutveckling mot en internationell marknad. Vi har utbildat över 200 företag i den här typen av program och vi ser hela tiden att antalet internationella besökare till destinationen Swedish Lapland ökar, berättar Erika Mattsson.
I dag står privatturism för 85 procent av omsättningen i besöksnäringen. Många besökare lockas att resa till regionen under semestrar och lov för att bo bra, uppleva den norrländska naturen och aktivera sig. 15 procent av omsättningen kommer från affärsresenärer, företagsresor och konferenser.

Sareks nationalpark är landets största högfjällsområde. Det är ett för svenska förhållanden överväldigande, alpint landskap med höga, branta fjällmassiv, trånga dalgångar och vilt forsande vattendrag. / Foto: Andreas Walitalo
Hjälp från EU
Arbetet med strategiska frågor för tillväxt sker under paraplyet Swedish Lapland, där Norrbottens samtliga kommuner, samt Sorelse och Skellefteå kommun och de regionala aktörerna investerat medel för ökat samarbete. Det stöttas även av Europeiska regionala utvecklingsfonden. Totalt satsar alla finansiärer 152 miljoner kronor i samverkansprojektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland.
– Vår huvudsakliga uppgift är skapa tillväxt i näringen genom att stötta företagen i att attrahera fler besökare att uppleva vår arktiska natur, kultur och vårt livsstil häruppe. Det plockar vi in i olika typer av produktteman – norrsken är exempelvis populärt. Regionen är stor – vi sträcker oss från Kiruna i norr till Skellefteå i söder. Vi har hela fjällområden, skogslandet och älvarna samt kusten och skärgården. Det har skett en ny trend inom besöksnäringen – gästerna kommer inte längre hit och bara turistar, utan de reser och vill vara delaktiga och lära sig saker som exempelvis vår kokkaffekultur. Vi märker att transformerande upplevelser väcker större intresse hos besökarna, säger Erika Mattsson.
Sverige är största marknaden
Av besökarna kommer 69 procent från Sverige. Men det sker även en tillväxt på de internationella marknaderna – England och Tyskland har tillsammans vuxit med 40 procent sedan 2010. Swedish Lapland gör även insatser i USA och Asien. Tillsammans med Finnish Lapland och Northern Norway driver Swedish Lapland Visitors Board det gränsöverskridande projektet Visit Arctic Europe, där målet är att sätta norra Europa på besökskartan och ge sig in i den internationella konkurrensen om turister.
– Vi vet att vår arktiska natur och kultur i den nordliga delen av Europa har en jättehög attraktionskraft. Därför är det smart att vi går ut tillsammans och berättar om det, säger Erika Mattsson, som även berättar att 81 miljoner människor i 11 länder vill besöka Sverige och att Norrbotten hade 3,5 miljoner gästnätter under 2015 samt att besöksnäringen sysselsätter 3 720 människor på heltid.
En av de destinationer som lockar flest turister är Icehotel i Jukkasjärvi. Nytt är att hotellet storsatsar genom att ha öppet året runt. Parallellt med det stora ishotellet kommer det byggas en till byggnad som ska drivas med solenergi under sommaren.
– Det känns fantastiskt att vi kan erbjuda en av Sveriges största reseanledningar här. Icehotel bidrar med enormt mycket gäster till regionen vintertid – konceptet sprider även fler turister till andra delar av regionen, berättar Erika Mattsson och får medhåll av Andreas Lind, näringslivschef på Region Norrbotten:
– Besöksnäringen är utan tvivel vår basnäring, Swedish Lapland är en högklassig destination med unika produkter som når ut i världen. Vi har ett antal olika ikoner som fortsätter att investera – Icehotell som ska hålla öppet 365 dagar om året och Treehotel som bygger ytterligare designade trädkojor. Man ska heller inte glömma delen som innefattar affärsresenärer: Hotell Tjintokk i Slagnäs, sex mil om Arjeplog, expanderar ytterligare och kombinerar besöksnäring och bilverksam på ett lysande sätt. De har Sveriges tredje största hotell och är en bra anläggning inom biltestnäringen, säger Andreas Lind.

Icehotel är både ett hotell och en konstutställning av is från Torne älv som ändrar skepnad varje år. Under sommaren 2017 börjar hotellet även ha öppet året runt. / Foto: Graeme Richardsson
Flera näringsgrenar på frammarsch
– Vi har en rad investeringar som inte har sin motsvarighet på många andra ställen i Sverige. Själva hade vi väntat oss en avmattning genom gruvnäringens nedgång, men vi kan inte se den. Istället ser vi att antalet företagsinvesteringar av både större och mindre karaktär fortsätter hålla rekordtakt i Norrbotten, berättar Anderas Lind.
En av framgångarna finns i bil och bilkomponent-tester. Då nästintill alla världens bilmärken testas i kallt klimat lämpar sig regionen perfekt för industrin. Företagen sysselsätter flera tusen personer i Arjeplog, Jokkmokk, Älvsbyn och Arvidsjaur. Ännu en investering är Facebooks etablering av sina datacenters i Norrbotten, där regionen inom loppet av fem år fått en basnäring som i dagsläget direkt och indirekt sysselsätter över 1 000 personer.
– Etableringarna utmärker Norrbotten som en av världens bästa platser att ha datacenter på. Det beror på att det är miljösmart att lagra data i Norrbotten, vi har ett lämpligt klimat och stor tillgång på förnyelsebar energi. Kringeffekten av det blir ganska tydlig för oss – etableringarna har lett till ett ökat tryck på antalet ansökningar till Luleå tekniska universitet. Vår vattenkraft och vindkraft i kombination skapar världens bästa förutsättningar för datacenters här uppe, säger Anderas Lind och fortsätter:
– Vi producerar en stor mängd av Sveriges totala energibehov. Men mycket av den el som produceras går i förlust i ledningarna till södra Sverige. Istället för att vi ska kasta bort terawattimmar på transmissionsförluster, så är det bättre att elintensiv industri finns här uppe. Både biltester och datacenter är två perfekta exempel på hur vi kan dra nytta av vad vi förut trodde var våra nackdelar. Det är mörkt, kallt, vi ligger långt borta och det är få människor som bor här, men det är istället några av de största fördelarna som vi har i vårt näringsliv just nu.

I Luleå har det under de senaste tio åren vuxit fram flera restauranger av hög klass. / Foto: Graeme Richardsson
Bostadsbrist i regionen
Enligt regionens senaste bostadsmarknadsenkät råder bostadsbrist i elva av fjorton kommuner. Det är en signal om att Norrbotten har stora utmaningar vad gäller demografin, även om utflyttningstakten inte är stor. Andreas Lind nämner tillväxten som regionens akilleshäl – det saknas kompetens och bostäder. Även infrastrukturen behöver ses över.
– Norrbotten representerar 25 procent av Sveriges totala yta och vi har 250 000 invånare. Det säger sig självt att vi har bilväg som måste underhållas och en ålderstigen järnväg där det är långt mellan våra godsplatser. Men vi arbetar för att skapa ett högkvalitativt vägnät där busslinjer synkar med varandra. Vi ligger långt bort från stora delar av vår marknad inom besöksnäringen, därför är flyg är det enda realistiska alternativet, säger Anderas Lind och fortsätter:
– Ännu en fördel med etableringen av datacenters är att sådana branscher säkrar vår kommunikation. Norrbotten har en fantastisk tillgång till resten av Sverige, då vi har många dagliga avgångar till och från Luleå Airport. Det är turisterna tillsammans med affärsresenärerna inom våra basindustrier som utgör grunden för att vi ska bibehålla bra kommunikationer via flyg.
VINTER I REGIONEN
UPPLEV
• Heliski mitt i natten
Från mitten av april skiner solen dygnet runt i norr. Perioden kallas midnattsljus och lockar många besökare. Det är även tiden då flest ger sig ut på helikopterskidåkning i bergen kring Riksgränsen – flera av världens bästa filmare, snowboardhjältar, friåkare och fotografer besöker Norrbotten då.
• Kiruna – den nya filmstaden
Efter SVT:s sändning av Midnattssol, med filmatisering av Åsa Larssons deckare, bubblar nu Kiruna upp som en filmstad.
• Norrsken – FN:s år av ljus
2015 var FN:s år av ljus – som en hyllning listade förlaget Lonely Planet Världens bäst upplysta platser. De platser som toppade listan var Abisko och Aurora Sky Station, då det finns inte någon annan plats i världen där du har bättre möjligheter att få uppleva norrsken. Det har gjort att den lilla byn Abisko blivit en magnet för hela världen som drömmer om himlens egen ljusshow.
• I Jack Londons fotspår
Finns det något härligare än att köra hundspann över orörda vinterlandskap? Ni som läst Jack Londons Skriet från Vildmarken anar känslan. I Swedish Lapland, Sveriges nordligaste destination, finns oändligt med varianter på hundspannsturer. Från flygtaxi mellan Kiruna flygplats och Icehotel, eller Arvidsjaurs flygplats och centrum, till långa veckoturer in i Vindelfjällens naturreservat – ett av Europas största naturreservat. Du kan åka med eller bli skjutsad, men framförallt kan du lära dig att själv bli en musher.
• Ölkusten
En gång i tiden bubblade Sverige av lokalbryggerier. Numera har mikrobryggerier och lokala bryggerier poppat upp lite var stans – i Skellefteå, Piteå, Överkalix och Luleå. Mycket i Sveriges nordligaste destination handlar om naturturism, om perfekta skidspår och fina isar av fruset vatten, så är även rent vatten en av de viktigaste byggstenarna för en god öl.
• Vinter året om
Norrbotten har den längsta vintern i Sverige. Oftast börjar besökarna åka skidor och skridskor i oktober och sedan håller liften vid Riksgränsen öppen till midsommar. Lindbäcks Bygg och Arctic falls har även byggt en tunnel på skidstadion Vallsberget i Piteå. I dagsläget är slingan 500 meter men kommer att bli 1800 meter när den är klar. Det innebär att den som vill kan åka längdskidor även på sommaren.
• Trähotellet med ett nytt rum
I Tree Hotel i Harads bor besökarna i vackra hotellrum belägna i trädtopparna. Nu bygger Treehotel vidare, bakom The 7th Room, precis som med alla andra rum, finns förstås en känd arkitekt. Jenny Osuldsen, på norska arkitektbyrån Snøhetta har ritat det nya trädrummet som öppnar i december 2016.
• Icehotel 365 – Is hela året om
Ishotellet i Jukkasjärvi har fungerat som en ikon för världens resenärer i mer än 25 år. Dock har hotellet bara haft öppet halva året, den tiden då regionen vid Torneälven erbjudit ett vinterklimat. Med ett nytt koncept går nu Yngve Bergqvist och hans kollegor vidare och erbjuder gästerna en upplevelse av vinter och is året runt. Solpaneler ska förse hotellet med energi för att kyla rummen även under sommaren. Genom ett samarbete med arkitekten och hållbarhetsexperten Hans Eek, ibland kallad ”passivhuspappan”, använder hotellet samma principer som värmer upp ett passivhus till att istället kyla huset. Icehotel räknar i framtiden med att vara ett projekt vars fotspår är bättre än koldioxidneutralt. Tanken är att 10 lyxsviter med eget badrum kommer att byggas samt 12 konstsviter. Självklart blir det också galleri och Icebar i den 2200 kvadratmeter stora byggnaden.
• Snöigt äventyr i Europas sista vildmark
Häng med på en tidsresa och skidexpedition i Sarek nationalparks djupa dalar där samerna levt och verkat i hundratals år. Här bjuds deltagarna på samiska matspecialitéer under sex dagar och fem nätter och sover i fjällstugor och snöläger.
• Middag på isen
Mitt ute på havsisen utanför Brändön, kan besökare äta trerättersmiddag på renskinn vid sprakande eld. Middagsserveringen sker på det frysta havet med havsisen som restauranggolv och stjärnorna och eventuellt norrsken som dansar uppe på himlen.
Guldkorn
- Brändön Lodge – familjärt och småskaligt, Luleås skärgård
- Ice Music – vinterevenemang, Gültzaudden, Luleå
- Storforsen – Nordens största fors-landskap, Piteälven
- Bastubad, Tornedalen
- Haparanda skärgård – för alla ö-älskare
- Jätteorgeln, Piteå
- Ajtte, Svenskt Fjäll- och Samemuseum, Jokkmokk
- Rödbergsfortet, Boden
- Trollsjön, Björkliden
- Kungsleden, mellan Abisko och Hemavan
Bo bra
- Treehotel, Harads
- Icehotel, Jukkasjärvi
- Clarion Hotel Sense, Luleå
- Hotell Fjället, Björkliden
- Kust hotell & Spa, Piteå
- Pite Havsbad, Piteå
- Silver Lodge, Arjeplog
Njut av god mat
- Restaurang Tage, Piteå
- Bistro Norrland, Luleå
- Hulkoffgården, Korpikylä
- Restaurang CG, Luleå
- Kukkolaforsen, Haparanda
- Hemmagastronomi, Luleå
- Järnspisen, Piteå
- Spis, Kiruna
Av: Joline Ekman, foto (första bilden): Graeme Richardsson