
För 20 år sedan fick reklamaren Jocke Jonason och designern Johan Lindeberg uppdraget att lansera jeansmärket Diesel. Under den tiden satt Levi’s på 75 procent av marknaden i Europa.
Gemensamt tog de två svenska killarna fram en reklamkampanj som är en av de mest omdebatterade någonsin. Med absurd humor ifrågasatte de samhällsstrukturer och skrev samtidigt historia tillsammans med några av världens främsta modefotografer. Utställningen Finally It All Makes Sense på Fotografiska ger det klarhet i vad bilderna egentligen betyder – i alla fall någorlunda. Jocke Jonason berättar själv att han alltid ville göra tvärtom. På så sätt skulle de kunna förändra den menlösa reklamvärlden.
– Reklam idag är ju precis lika konformistisk och intetsägande som när vi drog igång med Diesel. Fast behovet av ifrågasättande krafter som skapar utrymme för diskussioner är större än någonsin, utan att för den skull stryka det politiskt korrekta medhårs, säger Jocke Jonason.
När: 18 november–5 februari
Av: Josefine Sandqvist, foto: Diesel