Ford Mustang Fastback GT 5.0 – en muskelmaskin med historia

Av publicerat

Detta är en nytolkning skapad utifrån ett gammalt recept av en klassisk ikon som får pulsen att stiga rejält.

Få bilar har en sådan gedigen historia att vila på som den Ford Mustang har. Med en uppsjö av olika varianter under de 50 år modellen funnits på marknaden har man nu valt att gå tillbaka till rötterna. Receptet är enkelt, en mullig V8 motor, manuell växellåda och bakhjulsdrift. Men det är inte bara detta som får pulsen att höjas. Historien börjar på världsutställningen i New York 1964 då Ford valde att visa upp sin nya modell, en lätt, tvådörrars bil med plats för fyra personer framtagen under ledning av den legendariske Lee Iacocca. Med sportig och bra prestanda samt ett överkomligt pris skapade modellen termen Pony Car. Efter lanseringen kopierades Mustang-konceptet av många andra tillverkare som exempelvis Chevrolet Camaro. Efter bara fyra månader kunde Ford konstatera att Mustang blivit en megasuccé med över 100 000 sålda bilar. Efter bara två år fanns en miljon Mustang-ägare. I och med denna mycket populära bilmodell startade en kapplöpning för hästkrafter och i slutet av 1960-talet släpptes en specialversion med namnet Boss 429 med 575 hästkrafter. Den så kallade muskelbileran föddes med Mustangen och modellen har figurerat i otaliga filmer. Mest berömd blev den som Steve McQueen körde i ”Bullit” från 1968.

Untitled1

Så många som sex generationer av Mustang har rullat ut på gatan sen lanseringen för 50 år sen. Alla har inte varit lika populära, bottennappet står generation fyra för som kom i mitten av 1990-talet. Märkligt nog skulle det ta mer än tjugo år innan generation fem släpptes. Denna gång formmässigt inspirerad av modellerna från 1960-talet. Detta blev en enorm succé. 2010 fick modellen en ordentlig ansiktslyftning. Nu är generation sex här som verkligen fått en genomarbetat utseende vilket känns fulländat. Trots de nya formerna är det enkelt att se generna från ursprungsmodellen. Interiören är ren och avskalad med tydliga former inspirerade av den första generationen, speciellt med formerna på övre delen av instrumentbrädan.

Vad som även gör nya Ford Mustang väldigt intressant är att den nu säljs via Fords officiella kanaler i Sverige. Clas Månsson från Månssons bil i Halmstad berättar om hur man nu storsatsar genom ett nytt koncept, och i dag är man den första auktoriserade Ford Store i Sverige.

– 500 Ford-handlare i Europa kommer att ha konceptet. Det var i och med att man bestämt att Mustangen skulle presenteras även här i Europa, men samtidigt inte tyckte den genomsnittliga Ford-handlaren kunde bära upp Mustang och Fords premiumlinje Vignale och allt det innebär i utseende, service och kunnande. Det hela ledde till konceptbutikerna som fick namnet Ford Store, berättar han.

_W3A0666

Butiker finns på strategiska platser och det är ingen hemlighet att man sneglat på andra märken som Apple till exempel och hur de har utvecklat sina Apple Stores. Precis som hos Apple kan du inte hitta alla varianter och tillbehör för en Mustang på andra butiker så som du kan på en Ford Store där allt ska finnas. Konceptet är uppbyggts på det viset att det i varje butik ska finnas fyra stycken så kallade ”Hero Zones”, på dessa ska bilar från ST, RS, Vignale och Mustang visas. Dessa ska se likadana ut med en rund ljusslinga i taket som en gloria samt speciellt golv under bilarna så man känner igen sig oavsett vilken butik i världen man befinner sig i. Vidare berättar Clas Månsson:

– Vi har dessutom satsat mycket på digitaliseringen. Till exempel har vi en stor powerwall med nio stycken 55 tums skärmar där man kan visa en bil i naturlig storlek och där man kan bygga ihop sin bil. Dessutom kan vi med ett så kallat powertabel med liknande pekskärmar sätta ihop bilen tillsammans med kunden.

Detta är konceptet för en Ford Store och just nu är Månson Bil ensamma, men ytterligare fem till sex handlare kommer att inkluderas i konceptet. För att nå kunderna i hela landet har Månson bil även tagit fram ett specialerbjudande;

– Vi har ett unikt koncept som vi kallar ”Fly and Drive”. Här erbjuder vi förmånliga priser på Kullaflyg och på Hotel Tylösand för att kunden ska ta sig hit och sedan köra hem sin nya bil och få en upplevelse på köpet. Vi tror att detta kommer att tilltala kunder och även locka hit köpare från resten av Sverige.

_W3A0681

Åter till bilen. Motormässigt har det gått att få Mustangen både med välljudande V8-motorer men även med mindre alternativ. Även denna gång går det att få en snålare fyrcylindrig turbomotor på 310 hästar. Det är dock den fem liter stora åttacylindriga motorn som står i fokus här. Med ett tryck på startknappen i mittkonsolen vaknar bilen till liv. Det är inget monster som väcks till liv men det råder inget tvivel om att det finns gott om liv och kraft under den långa orangea huven framtill. 418 hästar och ett vridmomentet på 524 Newtonmeter är mer än vad de breda däcken baktill kan hantera. Likt en glad labrador viftar Mustangen på svansen så fort en kurva kommer. Med tungan rätt i mun och rätt teknik tas hela svängen med ett snyggt ställ även med antisladd påkopplat. När det går för brett hjälper bilen till att hejda det hela innan olyckan är framme. För att ta sig till hundrastrecket behövs endast 4,8 sekunder. Toppfarten nås när mätaren står på 250 kilometer i timmen. Det som avsevärt förhöjer körkänslan och för tankarna tillbaka i tiden är den kortstegade och mycket trevliga manuella växellådan. Nog för att det är bekvämt med automatlåda, som självklart finns som alternativ, men det tar definitivt bort sportigheten i körningen. För att höja känslan ytterligare finns ett antal körprogram att ställa in. I komfortläget har man en glidare med snäll gasrespons och mjuk styrning medan man får en styvare och mer alert känsla i läget Sport+. För den som verkligen vill imponera på omgivningen vid rödljus finns en launchkontroll om man väljer GT-versionen som låser frambromsarna för rökiga ”burnouts”. Trots dessa prestanda, körprogram och inställningar ska man inte se Mustangen som en renodlad sportbil som kan konkurrera med till exempel Porschar ute på banan. Detta är en cool glidare med muskler för överkomliga pengar, precis på samma vis, fast lite bättre, än för femtio år sedan. Den får garanterat pulsen att höjas ännu en gång.

_W3A0662

Ford Mustang GT 5,0
Grundpris: 392 400 kronor.
Motor: 5-liters V8, 418 hk.
Vridmoment: 524 Nm.
Kraftöverföring: Motorn fram, 6-växlad manuell, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 4,8 sek.
Toppfart: 250 km/h.
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren: 1,3 l/mil.
Vikt: 1720 kg.
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, 12 år rost.

Av: James Holm