
Snart är det dags för Falun att slå upp portarna för sitt världsmästerskap som bjuder på längdskidåkning, backhoppning och den utmanande kombinationsgrenen Nordisk kombination. 21 guldmedaljörer ska koras. Totalt väntas en halv miljard tv-tittare. Men arbetet slutar inte där.
Vi är väl förberedda, både organisatoriskt och anläggningsmässigt. Nu är det bara de temporära konstruktionerna som ska på plats – läktare, staket, vallabodar, tält och liknande.
När Inrikes når Sven von Holst, vd för Falun 2015 AB, är han i Östersund för ett evenemangsforum. Åre och Östersund står värdar för alpin-VM respektive skidskytte-VM under 2019. Arrangörerna har mycket att lära av varandra.
− Vi har beskrivit vad vi har gjort, hur vi format ett stort nätverk och lockat hit många av de stora internationella industriföretagen. Vi kan använda dem som marknadsföringskanaler och de kan använda eventet för sin egen del. Arrangemangen är ganska lika i sin karaktär, men det går inte att göra någon copy/paste. Vi tar till oss vissa bitar och gör det på vårt sätt.
Som Sven von Holst antyder har ett digert företagarnätverk varit en viktig del i Faluns framgångsrika förberedelser, som också sträcker sig långt in i framtiden. Målet är inte bara att hålla ett lyckat mästerskap, utan att samtidigt bidra långsiktigt till regionens vidare utveckling. I Faluns fall har man satt ihop ett separat bolag för ändamålet, Beyond Skiing. Carl Johan Ingeström är vd för Visit Södra Dalarna och marknadsansvarig inom Beyond Skiing.
− Falun och Dalarna är mycket mer än ett VM, så redan innan bidden kom en idé om att skapa något efter VM och bortom skidåkningen. Vi ser till den regionala utvecklingen 10–12 år framåt. Hela VM är ett stort destinationsutvecklingsprojekt för besöksnäringen och företagsnätverket skapar grunden för att kunna sälja mycket biljetter.
I dag består Beyond Skiings nätverk av inte mindre än 450 företag, som på olika sätt lyfter fram VM i sin kommunikation. De flesta har regional koppling, men även nationella och internationella bolag finns med i listan. De köper biljetter till sina anställda, VIP-paket för kundrepresentation, samt deltar i företagarträffar och mediala aktiviteter. Vissa vill synas i samband med VM, vissa vill bidra till Dalarnas utveckling, medan andra vill bli leverantörer till arrangemangen.
− För oss ger det en bred plattform för finansiering, säger Carl Johan Ingeström. För företagen finns det en regional stolthet att vara med kring VM-arbetet.
Vilka stora investeringar har genomförts inför VM?
− Framförallt har vi fått en fantastisk arena efter uppgraderingen av Lugnet. Dessutom har det skett en del infrastrukturinvesteringar som har tidigarelagts av stat och kommun. I Rättvik har man skapat ett helt Camp Norway för att kunna ta emot den stora norska publiken som väntas.
Vad tänker ni kommer att finnas kvar efter VM, ”beyond skiing”?
− Flertalet olika verksamheter som haft sin utgångspunkt i regional utveckling kommer att finnas kvar, liksom hur man utvecklar, marknadsför och genomför stora evenemang i regionen. Ett projekt som ska leva kvar är Taste of Dalarna, som vi gör tillsammans med LRF med fokus på lokalproducerad mat. Det företagarnätverk som skapats inom Beyond Skiing är också en viktig faktor för vidare utveckling och engagemang för Dalarna, och idrottsrörelsen i Dalarna har startat ett utvecklingsprogram kring evenemangsutveckling för enskilda idrottsklubbar. Evenemang av olika karaktär kommer även i fortsättningen att betraktas som en drivande utvecklingsfaktor för besöksnäringen. Naturligtvis ska vi också ta med oss erfarenhet, kompetens och stolthet från VM 2015.
Det är inte första gången Falun står värd för skid-VM – även 1954, 1974 och 1993 har det gått av stapeln här och med den utvecklade infrastrukturen hoppas man att det ska kunna återkomma igen i framtiden. Falun 2015 räknar med ungefär 200 000 besökare, att jämföra med 140 000 under VM 1993. Uppskattningsvis en halv miljard tv-tittare kommer att kunna följa tävlingarna mellan 18 februari och 1 mars. Men man tar dessutom interaktionen till en ny nivå den här gången.
− Tyngdpunkten kommer att ligga på en starkare publikupplevelse med modern kommunikation, säger Sven von Holst. Vi har därför utvecklat Falun Live Arena tillsammans med Ericsson. Det är en second screen-lösning där du kan se andra delar av tävlingen i VM-appen samtidigt som sändningen pågår på tv. Bland annat kommer alla deltagare att ha ett chip på sig, så att du kan se exakt var din favoritåkare befinner sig på banan och vilka konkurrenter som finns i närheten. Det är ett pilotprojekt som kommer att vara vägledande för idrottsevenemang framöver. Vi skapar en totalupplevelse och tar sporten till en helt ny nivå.
Hur påverkar ett VM omgivningen
framöver?
− Vi hoppas förstås att det finns ett ekonomiskt överskott efteråt. Falun kommun har nu fått en internationellt gångbar skidarena av högsta klass, som vi kommer att ha nytta av under de kommande 25 åren. Flera andra nybyggnationer har finansierats externt, bland annat Stora Enso-huset. Den nya bergbanan för backhopparna kommer nog att bli ett framtida turistmål. I övrigt gäller det att ta tillvara på erfarenheten som vi tillskansat oss, göra ett super-VM och ta sikte på nya events i framtiden.
Text: Christian von Essen Foto: Falun 2015