Monica Förster – en karriär i design

Av publicerat

Svensk design har under många år rönt stora framgångar ute i världen. Anledningen till det är naturligtvis att våra skickliga formgivare skapar möbler och inredningsaccessoarer som är snygga, håller under lång tid och åldras med patina. En som sticker ut lite extra är Monica Förster, vars namn allt oftare dyker upp i olika designsammanhang.

Hon har vunnit mängder av prestigefulla priser och kan stoltsera med framtida designklassiker för fina företag som Cappellini, Svenskt Tenn, Offecct och Poltrona Frau. Är det inte en übercool bokhylla för Gärsnäs och svarta bestick för Gense så är det stilfulla köksredskap för Alessi eller krokiga ljus för Liljeholmens. Listan över Monicas eleganta föremål är lång. Sedan hon gick ut Konstfack 1997 har hon jobbat som en besatt för att hinna med sina många uppdrag samtidigt som hon under lång tid har varit ensamstående mamma. Man undrar i sitt stilla sinne hur i hela friden hon har hunnit med allt utan att för den delen bli utbränd.

– Samtidigt som jag har slitit dygnet runt har jag ändå jobbat för att min son ska växa upp till en harmonisk människa, säger Monica. Han var med mig hela tiden när han var liten och när han hade somnat på kvällarna passade jag på att jobba undan så mycket jag kunde.

Under flera år gick hon inte utanför dörren och trots ett bra nätverk med släkt och vänner som ställde upp var det ett himla sjå att få allt att funka.

– Jag kommer ihåg att jag var trött hela tiden, tillägger hon.

2

Det är precis vad det handlar för en person som vill lyckas som formgivare. Monica tror att många faller ur eftersom de inte är villiga att uppoffra så mycket, för karriären. Och hon om någon borde veta eftersom hennes design säljer i så stora upplagor i väldigt många länder. Ett exempel är den läckra måttsatsen för Alessi som inte bara säljs via företagets nätbutik, utan även på MoMA i New York. Ett annat exempel är besticken (både de svarta och de i stål) som ligger topplacerade i Genses försäljningsstatistik. Man får helt enkelt en känsla av att allt Monica kreerar betingar massor med pengar.

Vad är då receptet för att lyckas som formgivare? Räcker det verkligen med att man har talang, har gått på den finaste skolan och kan göra en snygg grej som öppnar vägen till framgång?

Det är inte fullt så enkelt om man får tro Monica, hon anser att man bör besitta en hel massa egenskaper och därutöver ha minst 20 föremål i produktion innan man kan kalla sig framgångsrik formgivare. Dessutom ska man undvika trender om man vill designa en möbel som står sig under en längre tid.

– Det behövs så många ingredienser i ens person för att lyckas, menar hon. Själv är jag jurist, redovisningsansvarig, arbetsfördelare, pr-ansvarig, projektledare, Creative Director och produktutvecklare. Dessutom är det jag som träffar producenterna och drar in jobben.

3 4

Monica Förster Design Studio på Södermalm i Stockholm är en oas som sjuder av energi. Omgiven av sina egna stilsäkra designprodukter jobbar Monica och hennes tre assistenter hårt för att möta den stora efterfrågan av snygg och hållbar inredning. Medarbetarna är noga utvalda unga formgivare som alla är delaktiga i skapandeprocessen.

– Jag är ju kreativt ansvarig och styr upp allt åt en viss riktning, sedan får jag input av mitt fantastiska team, berättar hon.

Samarbetet går till så att Monica träffar en hugad producent, av vilka det finns många, och en idé börjar formas i hennes huvud. Väl tillbaka i studion samlas gänget och diskuterar projektet, sedan gör man efterforskningar och kommer med idéer. Oftast har Monica redan en stark bild av vilket håll man ska gå åt.

– Det är ju jag som sätter ramarna, tillägger hon.

Det är en organisk process där projektet liksom växer fram, kanske är det det ultimata sättet att jobba på om man ser till Monicas nästan osannolika framgång under snart 20 års tid. Det är få förunnat att kunna tacka nej till prestigefyllda uppdrag bara för att man inte hinner med.

Detta arbetssätt har visat sig fungera mycket bra och man jobbar parallellt med det digitala och manuella. Föremålen växer fram för hand samtidigt som de produceras i datorn, något som är mycket viktigt då producenterna kräver utförliga CAD-filer.

– När man jobbar för hand gör man saker intuitivt och tänker inte så mycket, säger hon vidare.

Då kan det uppstå misstag som ibland är rent av välgörande för projektet, och som man sedan kan plocka in i själva CAD-ritningen.

– Skapandet under resans gång är en process, och eftersom vi är ett team är alla delaktiga i den slutgiltiga produkten.

 

Det finns mycket funderingar bakom Monicas design. Även om funderingarna visar sig genom ett objekt eller en form så finns det tankar om att folk ska kunna behålla sina arbeten, eller att till och med skapa flera arbeten.

– Jag tycker det är intressant att titta på företag som har mycket potential men som inte är så medvetna om kraften av design, att man faktiskt kan förändra ett varumärke och förflytta positionerna framåt, säger hon.

6Därför gillar hon att värna om de anrika svenska varumärkena. Ett exempel är de kurviga ljusen Monica designade för Liljeholmen, ett äktsvenskt företag som grundades 1839 av Aftonbladets grundare Lars Johan Hierta och hans kumpan Johan Michaelsson.

– De enklaste sakerna kan vara oerhört svåra att göra, me-nar hon.

Projektet gick delvis ut på att visa att varumärket faktiskt står för ett gediget hantverk sedan lång tid tillbaka. Att tillverka ett kurvigt ljus som brinner utan att droppa är inte så lätt eftersom det finns många aspekter som ska tas i beräkning. Det går ju inte att stöpa som traditionella ljus utan måste då alltså skapas för hand. Man måste nog erkänna att Monica lyckades med sin bedrift att sätta Liljeholmen på den ”coolaste” designkartan, ljusen rönte en hel del uppmärksamhet och kammade 2010 hem ett designpris från tidningen Wallpaper.

 

Förutom att formge olika saker bör man enligt Monica vara väldigt medveten om vad som finns på marknaden. Producenterna är extremt nogräknade om vad som redan esisterar så det går inte att komma med en produkt som liknar något annat. Tack vare internet och den enorma medvetenheten runt frågor som till exempel plagiering måste man hela tiden stå på tå för att få igenom sina projekt.

– Det gäller även mitt varumärke, säger hon.

En viktig del av processen är således att vara otroligt noggrann med efterforskningarna, men om man jobbar idémässigt är det idén som är det viktigaste, och det brukar i slutändan resultera i en unik och, förhoppningsvis, träffsäker produkt.

 

7I framtiden kommer det att finnas olika sätt att vara framgångsrik som formgivare, dels kan man jobba med programmering och dels kommer hantverksbiten tillbaka starkare. Programmering fungerar till en viss gräns men det kommer troligtvis att finnas en ökad efterfrågan på produkter som är gjorda för hand som en slags kontrast till den digitala värld vi lever i. Monica tror på en skön kombination av digital och handgjord formgivning men var hon själv kommer att befinna sig kan hon inte riktigt svara på.

– Jag kanske gör båda delarna i större omfattning än jag gör i dag, men just nu jobbar vi mycket mot industridesign och det är något som kommer allt mer, avslutar hon.

 

Om Monica Förster:

Ålder: 47

Familj: Son 9 år samt sambo och bonusbarn.

Yrke: Industri- och möbeldesigner

Bor: Södermalm, Stockholm

Läser just nu: Stephen Hawking

Läser på morgonen: Mina mejl samt nyheter.

Reser gärna till: Städer

Stolt över: Min son.

Det visste vi inte om dig: Är bra på de flesta bollsporter

 

Text: Eva Juhlin-Dannfelt  Foto: Fredrick Francke