Forskning om Europas nordligaste elbusslinje

Av publicerat

 

Hur väl kommer elbussarna att klara det stränga vinterklimatet?

Det ska forskare vid Luleå tekniska universitet följa, genom att samla in data från en väderstation som sätts upp vid en av laddhållplatserna.

– Vi hoppas på en riktigt kall vinter, med ihållande kyla ner mot -30 grader, för att testa detta ordentligt, säger Johan Casselgren, biträdande professor i experimentell mekanik vid Luleå tekniska universitet, som även varit delaktig i upphandlingen av den nya elbusslinjen.

Satsningen på elbussar är ett samarbete mellan Luleå Lokaltrafik, Luleå Energi och Luleå kommun, som har som ambition att 75 procent av lokaltrafiken år 2020 sker med fordon som drivs av fossilfria drivmedel.

Fem elbussar – som drivs med förnybar el från vattenkraft – har köpts in från finska tillverkaren Linkker. I mitten av oktober var det premiär för Europas nordligaste elbusslinje, som går mellan universitetsområdet Porsön och Kronan i Luleå.

Koppling mellan väder och laddningsbehov

Medeltemperaturen i Luleå i december, januari och februari brukar ligga kring -10 grader, men Johan Casselgren hoppas på betydligt kallare temperaturer än så för att bussarnas kapacitet ska prövas i skarpt läge.

– Vi kommer att sätta upp en väderstation vid en av laddstationerna för att kunna följa kopplingen mellan väder och bussarnas laddningsbehov. Det ska bli väldigt spännande att se hur elbussarna klarar vinterklimatet, säger han och fortsätter:

– Det är ju inte bara temperaturen som är intressant utan även hur laddningen påverkas av snö på till exempel kontakdon och på laddplatserna, då det är viktigt att bussarna här rätt position relativt laddstationerna. Det kan medföra att vinterväghållningen på dessa platser behöver utföras på ett annat sätt i dag.