NIKLAS BERNTZON en mäklare i världklass

Av publicerat
NIKLAS-BERNTZON

Ska du sälja din bostad och har anlitat Niklas Berntzon på Eklund Stockholm
New York som din mäklare? Grattis, du kommer inte att bli besviken.
Vi har träffat fastighetsmäklaren som slagit alla branschrekord möjliga att slå, och vars hunger efter mer verkar omättlig.
AV: Marie Andersson

 

Redan vid första mötet inser vi att på Eklund Stockholm New York – där står tiden aldrig stilla. Niklas Berntzon, delägaren och grundaren av Sveriges första internationella lyxmäkleri, svischar in på kontoret på Humlegårdsgatan i Stockholm. Direkt efter ett intag och strax före ett kundmöte. Däremellan hinner vi få ett samtal med den meriterade mäklaren, som man lätt skulle kunna likna vid ett leende höghastighetståg.

– Jag är medveten om mitt tempo, men då hinner man ju med saker också, säger Niklas.

Som dessutom pratar oerhört snabbt. Vi börjar från början. Då familjen Berntzon delade på 53 kvadratmeter och Niklas tävlade med brorsan om att bygga det finaste Legohuset.

Samtidigt visades amerikanska serier som Dallas och Dynastin i tv-apparaterna och Niklas fascinerades redan då av de vackra husen och hemmen.

– Jag hade ett tag siktet inställt på reklamyrket, då jag lockades av att skapa och förstärka drömmar, men gled i stället in på mäklarspåret. Som inte är så långt från reklamens drömvärld.

BÖRJADE KARRIÄREN SOM SPRINGPOJKE

Första mäklarjobbet var på en liten byrå som hette Mäklarmetropolen, numera Re/Max. Det var på den tiden då man klistrade bostadsfotografier på ett papper och satte upp på närmaste

bankfönsterruta. Digitala annonser och Hemnet hade ingen hört talas om.

– Jag var lite av en springpojke på den tiden och fick småsmulorna från de stora killarna. Tack vare en vän hamnade jag på Notar, och efter det gick allting fort framåt. Vid den tidpunkten var konkurrensen inte så stor bland mäklarfirmorna på Östermalm. Många kände sig bekväma och nöjda med tillvaron, så det var inte så svårt att imponera på kunderna – och hårt arbete lönade sig snabbt.

Niklas lärde sig att affärsmän och -kvinnor, den huvudsakliga målgruppen, gillar den som jobbar hårt och han fick mycket positiv feedback.

Och sålde många bostäder. Det var då han insåg att han var ämnad för mäklaryrket.

– Ryktet spred sig och affärerna blev fler. Jag kunde ha tio visningar på en helg och tvingades korta ner visningstiderna för att hinna med alla spekulanter och bostäder. Inom ett år var Östermalmskontoret mitt och bara något år senare var jag den mäklare som sålde mest i Sverige.

Vi hör inga toner av skryt när Niklas berättar sin framgångssaga. Att det har gått och går så bra är ungefär lika naturligt som att det alltid blir vår efter vinter. Eller att man vinner när man är bäst.

ALLT ÄR MÖJLIGT FÖR EKLUND OCH BERNTZON

Strax efter finanskrisen 2008 startade samarbetet som kom att bli landets första internationella lyxmäkleri, ESNY. E som i Eklund, och det var tack vare gemensamma bekanta som Fredrik

Eklund och Niklas presenterades för varandra.

– Fredrik hade pratat om att öppna något eget i Sverige så vi träffades en solig dag på Strandvägen här i Stockholm och fann varandra direkt!

Jag älskar hans öppna sätt att se på tillvaron. Det finns inga hinder – för någon av oss, vilket ibland blir lite för hög gas. Samtidigt har vi aldrig en tråkig sekund, säger Niklas och skrattar.

Bara någon dag efter första träffen var bolaget startat. De hade inget kontor så i början ägde alla möten rum runt ett bord på Berns. Samarbetet skapade snabbt tidningsrubriker

och uppmärksammade artiklar, samtidigt som  affärerna snurrade på ordentligt.

NIKLAS BERNTZON
Ålder: 46 år.
Bor: I Äppelviken/Bromma i Stockholm.
Familj: Världens vackraste fru, Christina,
och mina två fantastiska döttrar, Ina och
Denise.
Stockholm eller New York: Det passar bra
att ha en fot i varje.
Hus eller lägenhet: Hus (just nu i alla fall).
Hängmatta eller barhäng: Kan inte någon
bara öppna en bar med hängmattor någon
gång?
Njuter av: Privat tid.
Undviker gärna: Att tjura om småsaker, gå
vidare!
Favoritrum i hemmet: Sovrummet, jag är
nästan larvigt morgontrött.
Gör du när du är ledig: Försöker ducka jobb
i huset.
Då går du i pension: När jag köpt huset
i Malibu som jag kan surfa ut från varje morgon.

 

 

– Hög service och positiv energi säljer även de allra dyraste bostäderna. Vi har väl slagit i princip alla rekord som kan slås. Hittills …

Nu är bostadsmarknaden i gungning igen. Påverkar det även er?

– Ja, allt påverkas när man är inne i en psykologisk snurra. Ingenting har ju egentligen hänt. Man ska betala av sitt lån med amortering, som ju är till sig själv, och utgifterna ökar

– men inte kostnaden. Mäklarna längtar efter ett infört amorteringskrav så att marknaden har ett konkret case att räkna på.

Niklas bekräftar att det finns en stark oro på marknaden. I de högre prisklasserna finns dessutom många affärsmän/-kvinnor som gärna tar chansen att agera lite svalt, och inte

”slänga fram buden i onödan”. Många ska även sälja sin egen bostad, så i slutändan påverkas alla. Och allt, från små lägenheter utanför tullarna till stora fastigheter med sjötomt i Saltsjöbaden.

Är lyxbostadsmarknaden mindre påverkad av konjunkturer och mediedrev?

– Till viss mån kan mitt segment vara mindre påverkat av konjunkturer. Men aktieportföljernas värde går också upp och ner, och med den investeringsviljan. Mediedrev har en psykologisk

påverkan och den är svårare att värja sig mot. När massan reagerar påverkas alla.

ARTIFICIAL INTELLIGENCE OCH KÄND FRÅN TV

Vi pratar bostadsmarknad då och nu. Om teknikens inverkan på försäljningen, liksom sociala medier. Kommer vi ens att behöva fysiska mäklare i framtiden?

– Allt är så mycket mer tillgängligt i dag, bilderna är bättre, nyproduktion har blivit sexigare (och dyrare) och det är enkelt för alla att göra prisjämförelser. På gott och ont.

En lekman missar ofta att inkludera samtliga faktorer vid egna analyser. Men på det stora hela är det så mycket lättare att sälja i dag – över hela världen – jämfört med när jag satte upp papperslappar på det lokala bankkontoret.

– Vad gäller den tekniska utvecklingen lär den knappast sakta ner eller avstanna, så jag kan mycket väl tänka mig att den fysiska mäklaren vid någon tidpunkt kommer att vara överflödig. Om AI (artificial intelligence; reds anm) lättare kan analysera exakt vad du vill ha och snabbare kan koppla ihop köpare och säljare så kommer transaktionen på sikt att bli lättare att sköta rent tekniskt. Kanske rentav säkrare, utan risk för mänskliga misstag.

Du har blivit ”tv-kändis” genom Toppmäklarna i kanal 5. Vad har du fått för reaktioner på det? Och tror du programmet har höjt statusen på mäklaryrket?

– Toppmäklarna har varit en jätterolig upplevelse! Nordisk Film var superproffsiga och det var inte alls så konstigt att ha teamet över axeln som jag först trodde. Människor på stan

hejar och vill ta bilder, så egot har ju fått sig en skjuts, säger Niklas och ler. Niklas konstaterar att även affärerna har skjutit i höjden i samband med tv-programmet och hans Instagram konto har plötsligt blivit värt miljoner, som marknadsplats för en bostad.

– Mina döttrar säger att det är många i både grundskolan och gymnasiet som pratar om att de ska bli mäklare. Så för att svara på din fråga – ja, Toppmäklarna och framför allt Million Dollar

Listing har lyft intresset för vår bransch rejält.

Vad är kriterierna för att få sin bostad såld via ESNY?

– Innanför tullarna kan vi hjälpa till med allt. Dock ställer vi krav på att man gör sitt bästa för att få lägenheten i säljbart skick. Ett krav som framför allt gynnar kunden, då en finare

lägenhet säljer bättre än en ful. Renovering och styling är viktiga kriterier vid en försäljning.

– Utanför tullarna jobbar vi bara med objekt som har ett pris över tio miljoner kronor. Det kan låta pretentiöst, men vi har en tydlig position och värnar om vårt varumärke. Det är i de

dyraste segmenten vi har starkast position.

LIVSSTILSBOENDE I STENINGE SLOTTSBY 

Nu när vi ändå är inne på ämnet lyx. Är det bara prissumman som definierar ett ”lyxigt boende”?

– Nej, lyx är olika beroende på vem du frågar och var på jorden du säljer. Lyx för en person kan vara en helikopterplatta på taket, medan en annan kan tycka det är lyx att ha ett eget bollhav i huset där ungarna kan vara medan man handlar.

– Det är charmen med att hjälpa byggherrar att skapa nyproduktion. Att definiera olika triggers hos köparna – vad kommer att få en köpare att vilja ha en lägenhet i just det här huset kontra

huset rakt över gatan?! Ofta börjar vi jobba bakifrån och tänker på hur de boende skulle vilja ha det innan huset och hemmet väl är klart. På tal om nyproduktion. Det håller på att växa fram ett helt nytt livsstilsboende cirka 30 minuter norr om Stockholm, Steninge Slottsby.

Filosofin är att skapa en by både för boende och varande som förenar mat, kultur och natur, umgänge och livskvalitet, där kärnan är gemenskap och livsstilen aktiv men tillbakalutad. Och där har ESNY ett finger med i spelet.

– Vi säljer några exklusiva boenden vid Steninge Slott, i slottsbyn med ”quality living”. Det är unika hem i en historisk och magisk miljö med närhet till naturen – för alla målgrupper, som tagit beslutet att ”här vill vi bo”. Och där pratar vi inte om lyx i samma bemärkelse som takvåningen i New York eller på Östermalm. I Steninge Slottsby handlar det mer om en dröm om sitt framtida liv.

”Jag är brutalt ärlig och försöker
aldrig sälja något som kunden inte
vill ha. Det handlar om förtroende
och jag har ingenting att dölja. Vill
man inte ha söderläge, trots att
bostaden är toppen, är det ingen
idé att försöka sälja in läget.

 

– Att kunna köpa ett boende som det i slottsbyn kommer att bli allt vanligare i framtiden. Boendet är starkt kopplat till din identitet och ju tydligare man kan paketera en produkt inom nyproduktion, desto tydligare blir det för kunden att välja just det som passar honom eller henne.

– Det är precis det här vi arbetar med, efter den modell av nyproduktion som skapas i USA där det inte bara är läget som styr. Det kan skilja flera hundra tusen per kvadratmeter i pris på två hus på samma adress, fortsätter Niklas och menar att det gäller att anpassa sin produkt efter köparens önskemål. Man kan inte beskylla ESNY för att jobba enkelriktat. Man håller hårt i varumärket och regeln att inte sälja bostäder under tio miljoner utanför tullarna. Däremot öppnar man upp för en ”bredare försäljning” via bolaget URBAN by ESNY. En idé som föddes för länge sedan, men som nu blivit verklighet.

– Jag älskar ju att sälja lägenheter och avskyr att tacka nej till affärer så där känns URBAN by ESNY som ett bra komplement. Den vägen säljer vi allt till alla och vi har redan fått hundratals med lägenheter att sälja åt byggherrar.

– Att sticka ut och vara ett ”lite coolare alternativ” känns som en öppen bana just nu. Vi vill göra samma resa utanför tullarna som  vi gjort och gör i innerstan. Genom att vara annorlunda, ge högre service och sticka ut kommer de mäklare som vi tränar upp att slå rekord överallt där det finns ett boende!

SVERIGES GENOM TIDERNAS DYRASTE LÄGENHET

Med det sagt förstår vi att Niklas inte pratar om ett drömscenario utan ett välgrundat konstaterande som snart är ett faktum. Under samtalet återkommer vi till hans kärlek till jobbet och att han brinner för att hjälpa människor. Han kallar sig själv mäklare/entertainer/psykolog/ matematiker och till viss del kameleont.

– Jag är brutalt ärlig och försöker aldrig sälja något som kunden inte vill ha. Det handlar om förtroende och jag har ingenting att dölja. Vill man inte ha söderläge, trots att bostaden är toppen, är det ingen idé att försöka sälja in läget. Då visar man kunden en annan bostad.

Du ska ha sålt landets genom tidernas dyraste lägenhet, 104,5 miljoner kronor. Står sig det rekordet än?

– Det stämmer, 250 000 kronor per kvadratmeter. Själva kvadratmeterpriset är visserligen slaget, men inte totalpriset. Jag har även sålt Göteborgs dyraste lägenhet i Karlatornet, Sveriges första riktiga skyskrapa, ritad av SOM. (SOM är även arkitekterna bakom världens högsta byggnad, Burj Khalifa i Dubai, och One  World Trade Center i New York, skyskrapan som ersatt gamla World Trade Centers norra torn som förstördes helt den 11 september; reds anm.).

Vad strävar du efter, yrkesmässigt? Och privat?

– Jag strävar i princip alltid efter att toppa listorna på alla plan. Nu framför mig ligger några fantastiska rekord när jag lyckas sälja dem … Privat lägger jag i princip alla intjänade pengar på att resa, jag vill att mina döttrar ska få se världen i så stor utsträckning det bara går. Att träna lite mer vore kanske inte heller så fel.

 

Om du skulle råda någon som är sugen på din bransch men inte har några mäklarerfarenheter – vilka tre goda råd skulle du ge?

1. Börja på en kedja, där ska du lära dig grunderna.

2. Våga vara dig själv, det är det enda du med säkerhet har som inte konkurrenterna har.

3. Håll dig positiv. Allt händer av en mening. Alla dåliga saker är bara ett steg närmare en bra sak och du mår bara dåligt av att tjura. Le och världen kommer att le mot dig!

Slutligen – skulle du köpa en bostad av dig själv?

– Absolut! Jag vill köpa nästan varje lägenhet jag kommer in i. Jag är en sucker vad gäller bostäder. Och  jag skulle lita på mig själv som mäklare.

Foto: Poe bengtsson