Det finns inga ensamma entreprenörer

Av publicerat

Det är mycket som ska falla på plats för att man som företagare ska få sin verksamhet att lyfta. En av de absolut viktigaste insikterna är att ensam inte är stark. Det finns inga ensamma entreprenörer. Du kan vara ensam i tanken, men du kommer inte långt utan stöd från andra.
Men vilket slags stöd fungerar bäst? Här får du tre tips som du kan testa direkt.

1. Omge dig med rätt personer

Den amerikanske entreprenören och författaren Jim Rohn sa ofta: ”You are the average of the five people you spend your most time with.” Att du omger dig med personer eller influenser som strävar åt det håll du själv är på väg mot är enormt viktigt för framgång i ditt företagande. Många gånger kan det vara helt avgörande.

Du börjar med att kartlägga din omgivning och välja ut fem influenser som du vill omge dig med i form av vänner, affärskontakter eller kanske bara som förebilder i form av experter eller påverkare/influencers. Det behöver alltså inte vara fem personer. Att läsa någons bok eller lyssna på en podcast ger dig en femtedel av det du behöver. Gå på din egen känsla och begränsa ditt urval så att du inspireras av några i taget.

Kanske behöver du rensa ut runt omkring dig? Vad gör du med personer i din omgivning som inte ger dig energi eller kanske till och med tar energi av dig? Jag mötte nyligen en kvinna som hade satsat målmedvetet mot en större idrottsprestation. Under det sista året innan det var dags avstod hon medvetet från att umgås med människor som inte gav henne energi. Hon drog ner umgänget till ett minimum och försäkrade sig om att de som fanns kvar tillförde positiva vibbar. Tufft, ja kanske, men det kan vara befriande att jobba så målmedvetet med sin omgivning.

Att bygga upp och utveckla ett lönsamt
företag är en prestation som kräver stora insatser av dig, inte bara i form av pengar och tid utan även av din energi. Därför gäller det att fylla på med samma vara. Fundera över vilka dina val blir för att få energi i ditt liv.

2. Hitta en ansvarskompis
Begreppet ansvarskompis är inspirerat av det engelska ordet accountability, som ofta översätts som ansvarsutkrävande eller att hålla ansvarig. Många menar att ordet är svårt att översätta till svenska, men när jag kopplar ihop ordet ansvar med kompis då får det precis den ton som jag vill att det ska ha.

Att ha en ansvarskompis blir ett stort stöd, särskilt om du är ensam i ditt företag. Det hela går ut på att du hittar en person som står inför ungefär samma utmaningar som du gör, någon som driver en likartad verksamhet. Har du en butik kanske en annan butiksägare är rätt person för dig. Men ni behöver inte bo på samma ort för att det ska fungera. Att träffas via Skype eller andra digitala lösningar fungerar utmärkt.

När ni har funnit varandra gäller det att ni planerar in regelbundna träffar där ni diskuterar vad som är på gång, vad ni har gjort sedan sist och vad ni planerar att göra till nästa gång. Vissa träffas via telefon 10 minuter varje morgon, andra en gång per vecka. Här finns inget rätt eller fel – huvudsaken är att det fungerar för er båda. Viktigt att komma ihåg är att det ofta inte handlar om långa möten men också att det krävs både disciplin och träning för att hitta en form och en agenda som fungerar.

3. Delta i en mastermind
Det tredje tipset handlar om att bilda en så kallad mastermind för att i gruppform diskutera gemensamma problem och funderingar. En mastermind kan liknas vid brainstorming i grupp och det finns i dag många grupper både online och offline.

Begreppet mastermind myntades av Napoleon Hill, amerikansk författare som kanske är mest känd för boken Think and grow rich (”Tänk rätt, bli framgångsrik”). En mastermind består av 4–6 företagare som träffas regelbundet för att en i taget ska kunna lägga fram sin fråga till de övriga. Processen är kort och det är just det som är så effektivt. Den respons du får av gruppen är ofta både oväntad och insiktsfull.

Genom att vara med i en mastermind får du en hel grupp av människor som hjälper dig att lyckas. Andra fördelar är att du får ett nytt nätverk av människor med olika perspektiv och erfarenheter. Ni kan samarbeta och marknadsföra varandra och, kanske det viktigaste av allt, gruppen hjälper dig att hålla fokus och nå dina mål. Att inför gruppen lova att göra något kanske ger dig precis den skjuts framåt som du behöver.

Det är en fördel om gruppens medlemmar verkar inom samma övergripande bransch eller har samma affärslogik utan att vara direkta konkurrenter. Alla måste kunna ventilera sina idéer fritt. En säker och trygg miljö är en förutsättning för att nå resultat. Det enklaste sättet att komma i gång är att fråga några av de företagare du har omkring dig, bjuda in till en träff och testa sammansättningen. Det kan behövas ett par möten innan ni hittar formen.

Om författaren

Kicki Westerberg är aktuell med boken Bygg ditt drömföretag: verktygslåda för en verksamhet i balans (Roos & Tegnér). Hon kallar sig ”ekonomisk PT” och verkar över hela Sverige som föreläsare och rådgivare till både nystartade och etablerade företagare. Kicki har en bakgrund som revisor och blandar hårda och mjuka värden inom ekonomi för att hjälpa entreprenörer att bygga sina företag utifrån det som är viktigt för dem, allt med en tydlig plan.