Dagens logistik – så lyckas du som e-handlare

Av publicerat

I takt med dagens ökade e-handel förändras också logistik- och transportmarknaden. Behovet av automatiserade lager, hållbara transporter och nya leveranslösningar är på tapeten just nu. Inrikes pratar med Jonas Kolehmainen, logistikchef på e-handelsföretaget Sportamore, om hur de lyckats öka sin försäljningstillväxt med 29 procent under 2016.

Logistik är en förutsättning för ett fungerande samhälle och i dag arbetar nästan alla företag med någon form av logistik. På lokalnivå kan det handla om att hantera leveranser och lagerhållning, ta beslut om byggen och avsätta mark. På regionalnivå sköts planeringen av infrastrukturen och fördelningen av resurser till olika byggprojekt i syfte att optimera logistikflöden.

Jonas Kolehmainen

Jonas Kolehmainen, logistikchef på e-handelsföretaget Sportamore.

Allt fler företag ser logistik som en möjlighet att stärka sin konkurrenskraft och sänka sina kostnader. Det har lett till att logistikbranschen i dag är en av de mest expansiva branscherna i Sverige. För att hålla tempot högt krävs också kompetent personal.

– Sportamore grundades 2009 och hade förs­ta handelsdag i maj 2010. Bolagets framgång baseras mycket på vårt servicekoncept. Fri frakt och retur, snabb leverans samt att det är enkelt att lägga en order och komma i kontakt med vår kundtjänst. En hygienfaktor som måste vara med är också rätt pris, annars är man inte med, säger Jonas Kolehmainen och fortsätter:

– Vi har som krav att leveranserna ska ske inom 1–4 dagar, men vårt interna mål är att en order som kommer in i dag ska lämna vårt lager senast i morgon. Vi försöker bygga vår logistikprocess så att leveranserna ska ske snabbt. Transportlösningarna är många – de flesta paket går till ombudsnätet, men vi har också börjat med hemleveranser, och det går väldigt bra.

Sportamore hade under 2016 en försäljningstillväxt på 29 procent, med en samlad omsättning på 702 miljoner kronor. Företagets rörelseresultat låg på 18,2 miljoner, vilket kan jämföras med 2015 års siffra – minus 37,5 miljoner kronor. En av de investeringar företaget gör nu är att flytta sitt lager från Spånga i Stockholm till Eskilstuna. Det nya lagret ska även vara mer effektivt – där sköts det mesta av plocket med hjälp av automation.

– På dagens lager är det människor som går och plockar, vi har i snitt 80 personer som jobbar med plock, pack och inleverans. Så det är en helt manuell process. I vårt nya lager i Eskilstuna kommer det inte alls att bli så, utan där finns en automatiserad anläggning. Där lagras godset i plastlådor och plockas av robotar. Så godset kommer till plockaren i stället för att plockaren kommer till godset. Det innebär att färre plockare behövs. Vi går från 45 till 8 plockare per dag. Däremot kommer vi att arbeta med packning och inleverans som vanligt, säger Jonas Kolehmainen.
Att Sportamore väljer ett automatiserat lager är delvis ett ekonomiskt baserat beslut. Personalkostnaderna minskar samtidigt som effektiviteten ökar, vilket gör att de ytterligare kan korta ledtiderna till kunderna och öka kapaciteten.

I logistikbranschen pratar man mycket om “the last mile”, hur jobbar ni för hållbarare leveranser?

– De flesta leveranser går till ombudsnätet, vi arbetar med miljöfrågor generellt i vår upphandling av transporter. Däremot är det svårt att hitta den stora samordningsfördelen med konsumentpaket. Så det blir transportörerna som får hjälpa oss att arbeta med optimeringen.

Kunderna ställer högre krav

Enligt forskningsinstitutet BVL är en av dagens e-handelstrender att kundernas krav ökar. Nu förväntar sig kunderna att kunna korrigera leveranser med allt kortare varsel. En annan tydlig trend är att logistikföretagen måste hitta ett sätt att hantera kundernas nätverk. I dag samarbetar företagen allt mer och kombinerar sina försörjningskedjor. Utmaningen är att hitta lösningar som gör att företagen kan bli mer flexibla och delaktiga i ett föränderligt nätverk.

Vilka stora trender ser du inom e-handels­branschen?

– Det är verkligen “the last mile” som är på tapeten. Alla e-handlare har i dag bra hämtningstider och digitallösningar, så det handlar om att ha en snabb och effektiv logistik. Det behövs fler flexibla leveranslösningar till kunder, där du kan välja ombud och hemleverans. På sikt kanske det kommer ytterligare utlämningslösningar som skåp på tunnelbane­stationer och andra knutpunkter. E-handeln är väldigt smidig fram till att människor ska få sina paket. Men när det gäller det sista steget har vi inte kommit lika långt än. Därför är det stort fokus från både de stora och de små aktörerna på att lösa problemen kring den sista milen. En idé är att de företag som levererar matkassar i dag även skulle kunna ta med sig leveranser från andra företag till kunderna, säger Jonas Kolehmainen och fortsätter:

– Jag tror att den lokala känslan för e-handeln är på väg tillbaka. Man vill känna att det finns en lokal närvaro på kundtjänsten, sajten och leveranserna, det är därför Zalando letar ett lager i Norden och Amazon börjar se hitåt. Jag tror att företag behöver en lokal närvaro på marknaden, det räcker inte med ett Europa­lager. Servicekonceptet gör att lagren måste ligga närmare kunderna för att leveranserna ska gå snabbare.

Vilka är de största utmaningarna som dagens e-handlare står inför?

– Allt bygger på volym som e-handlare. Det är en tuff konkurrens där ute. Det poppar upp nya företag hela tiden, med nya bra lösningar och sortiment. Att komma upp i volym är en stor utmaning för att få till en effektiv och lönsam affär, och där klämmer skon ofta. Sedan kan det vara tufft att nå ut till konsumenter – de bombarderas dagligen med intryck på sociala medier. Så det gäller att synas som e-handlare. Vi satsar på både online- och offlinemarknadsföring. Online annonserar vi på olika sociala medier, offline är vi i år bland annat huvudsponsor för Tjejmilen, avslutar Jonas Kolehmainen.

Av: Joline Ekman