Checka in i Nuet

Av publicerat

Uppkopplad, inte avkopplad. Att gå ut och äta har kommit att bli allt annat än en upplevelse för våra sinnen. Med hjälp av telefonen checkar vi in, visar upp och följer like-jakten. Därför var det svårt att tacka nej till ett besök hos Nuet – en matupplevelse där telefonen inte var välkommen.

Nuet är en pop-up-restaurang som skapats av PR-företaget bakom Zacapa, en lyxrom från Guatemala. Efter att poppat upp i Stockholm och Linköping i början av april avslutas den svenska delen av projektet i Göteborg den 26 april. Prislappen för upplevelsen är 995 kronor.

IMG_0679

– Romen som fatlagrades dunstade, och chefsdestillatören Lorena Vásquez funderade på hur den skulle kunna dunsta mindre under lagringsprocessen och samtidigt få en mer komplex smak och karaktär. Hon tog med sig drycken upp i bergen, 2 300 meter över havs­ytan. Det visade sig vara en perfekt lagringsplats, både när det gäller smak och svinn, berättar Mikael Lundén, Brand Ambassador för Zacapa när vi precis satt oss ned vid bordet på restaurang Lydmar i Stockholm.

Bordet är så där vansinnigt vackert, och vi är alla sugna på att både fotografera och skicka ut en bild i cyberrymden. I stället uppmanas vi ta av oss våra klockor och lägga dem tillsammans med våra telefoner i en liten ask som vi alla fått framdukad. På asken står det NUET, och i asken ligger tjusiga kort där Mischa Billing skrivit texter om hur vi kan optimera våra upplevelser av mat och dryck. Vi uppmanas att känna smaker, texturer och temperaturer.

Smaker, texturer och temperaturer gör måltiden till en upplevelse.

Smaker, texturer och temperaturer gör måltiden till en upplevelse.

Middagen vi ska avnjuta består av tre rätter och tillhörande drinkar skapade av kocken Edin Dzemat och bartendern Jonas Brandenborg Andersen. Här har samarbetet varit viktigt för att smakerna inte bara ska komplettera utan även lyfta varandra. Den första drinken vi serveras har en struktur som påminner om nyponsoppa, men är troligen morotsjuice, något krämigt samt en vippa dill, självfallet med en dos rom. Härtill serveras hummer tillsammans med kavring och en sås med vad som smakar senap samt något fruset rött. Jag är lite förvirrad i menyn, och kontaktar en livlina.

– Vi kommunicerar inte menyn, inte mer än vad som står på baksidan av ett av dina kort som fanns i asken.

Jag tänker att jag borde antecknat. Men ni får titta på bilderna och på ingredienslistan på sista sidan i reportaget. Till varmrätten ställs en giftigt svart drink fram. Aktivt kol och lime är självklara ingredienser i denna syrliga drink, kanske även järnoxid och en gnutta yuzu. Härtill en bit torsk i illgrön sås och lite fluffig blomkål. Maten i sig lockar till samtal. Stämningen är både andaktsfull och avslappnad. Just det här att inte veta vad som ska dyka upp vare sig i glaset eller på tallriken är inget jag är van vid. Edin Dzemat förklarar:

– Jag jobbar ofta med irritationer, vilket innebär oväntade kombinationer och ingredienser som kanske inte är helt uppenbara för gästerna. Att inte avslöja exakt vad som ligger på tallriken leder till att gästerna tvingas fundera över maten och involvera alla sina sinnen.

Samarbete över språkgränserna med smaken i fokus.

Samarbete över språkgränserna med smaken i fokus.

Till efterrätten serveras en röd cocktail full med röda bär, rosenblad och citrus, härtill en frusen glassboll – kanske av getyoghurt tillsammans med grädde rullad i bullsmulor, äpplen och frusna hallon. De tre rätterna, de tre drinkarna och de två timmarna har passerat. Det har blivit dags att checka in igen. Mobiltelefonerna plockas upp, klockorna sätts tillbaka på armen. Men jag håller det för troligt att alla som varit med vid bordet kommer att fundera en extra gång innan de låter telefonen ta makten över måltidsupplevelsen nästa gång.

Av: Yvonne Gull