Polarpriset – världens finaste musikpris

Av publicerat

De största låtarna har förmågan att beröra en hel värld, och varje enskild melodi definierar sin tid. Trots att det skiljer 300 år i musiken mellan Max Martin och Cecilia Bartoli, är de båda musikaliska genier i dag. För Inrikes berättar Alfons Karabuda, ordförande i prisnämnden – om hur han tillsammans med en enig jury utsåg årets pristagare av Polarpriset.

Det finns inget pris som liknar Polarpriset. Friheten att få hedra vilken fantastisk musikgärning som helst är helt unik. Allt handlar om musikens värde, att bryta ned fördomar och skapa nya kontaktytor mellan pristagare och publik. Jag håller prisets egenskaper väldigt högt och vågar säga att det är det finaste musikpriset i världen, säger Alfons Karabuda.

När Alfons Karabuda blev tillfrågad att leda prisnämnden för Polarpriset sa han ja direkt. Med ett brett yrkesregister som ordförande för Sveriges kompositörer och textförfattare (SKAP) och Executive vice President i International Music Council var han väl förbered att axla rollen som ordförande.

– Att arbeta med Polarpriset är bland det roligaste man kan göra. Jag känner mig stolt över att hedra och sätta ljus på fantastiskt pristagare som har gjort så mycket för musiken och därmed människorna.

Max Martin

Foto: Axel Öberg

Från olika delar av musiksfären

Att spana efter nya musiksjälar är vardag i det året-runt-arbete som Polarpriset är. Listan kan göras lång av tänkbara pristagare och varje år väljer prisnämnden ut två nya musikaliska genier som tillsammans skapar ett mervärde för priset och bidrar till en bättre musikvärld. Svaret på frågan varför priset som delas ut i två kategorier kallas för populärmusikpris och klassisktmusikpris är för att förenkla, berättar Alfons Karabuda och säger samtidigt att det inte finns några skrivna regler:

– Jag tror snarare på att bygga broar än att segmentera genrer. Det ska egentligen vara två priser som representerar olika delar av musikvärlden – så du får gärna kalla priserna för något annat, jag är öppen för förslag.

Låt oss då istället kalla det för två priser som går till musikgenier inom olika delar av musiksfären. Men hur fungerar egentligen urvalsprocessen?

– Det är inte lätt att förklara, säger Alfons och skrattar. Jag kan inte berätta om arbetet i detalj, men jag kan säga att alla i prisnämnden tar arbetet på ett otroligt stort allvar och att vi lägger ned mycket tid på att skaffa oss en god överblick så att ingen potentiell pristagare ska falla mellan stolarna.

Cecilia Bartoli är en italiensk mezzosopran som tilldelas Polarpriset 2016 i kategorin klassisk musik. / Foto: Uli Weber

Cecilia Bartoli är en italiensk mezzosopran som tilldelas Polarpriset 2016 i kategorin klassisk musik. / Foto: Uli Weber

Unika samarbeten skapar musikalisk magi

Alfons Karabuda belyser att priset har speciellt ett upplägg som ofta banar väg för unika samarbeten mellan pristagare:

– Priset har visat sig ge en helt annan effekt än vad jag tidigare trott. Genom att varje år belysa två pristagare får vi människor att lyssna på inte bara sin favoritpristagare, utan även den andra. Det leder till att många upptäcker en ny musikskatt. Det är också fantastiskt att se när pristagare börjar samarbeta med varandra – Kronoskvartetten och Patti Smith är ett härligt exempel.

Jag frågor Alfons Karabuda om det genom åren funnits någon speciell pristagare han hållit extra kär. Han svarar mig att han konstigt nog alltid tycker att de senaste årets pristagare är de mest geniala. Att veta vilket ögonblick som varit de mest minnesvärda kan han inte svara på – det finns för många att välja mellan.

Kanske är det ödmjukheten som speglats i ögonen hos årens pristagare som berört honom mest, när han såg det genuina intresset för att göra gott hos Patti Smith eller då han satt bredvid Emmylou Harris på banketten och såg henne brista ut i gråt under Polarprisets hyllning till henne.

– Det är fantastiskt att se hur tagna pristagarna blir när de hyllas under banketten och ceremonin. Hyllningen är inget man kan köpa sig för pengar och att se hur andra artister lägger ned hela sin själ i arbetet för att tolka pristagarnas låtar vet jag har betytt så mycket för så många, säger Alfons Karabuda med en nästintill nostalgisk ton.

Bild från tillkännagivandet av årets pristagare. Från vänster: Alice Bah Kuhnke, Alfons Karabuda och Marie Ledin.

Bild från tillkännagivandet av årets pristagare. Från vänster: Alice Bah Kuhnke, Alfons Karabuda och Marie Ledin.

Det renodlade intresset för musik

Med en entusiasm som är svår att ta miste på berättar Alfons Karabuda vidare om årens oförglömliga minnen och vårt samtal leder snabbt in på årets pristagare. Att juryn slagit sig in på en ny väg genom att välja en renodlad poplåtskrivare.

– Jag skulle vilja säga att vi inte har några gränser – jag hoppas att vi genom att välja Max Martin har öppnat nya vägar och att det förhoppningsvis inte är den enda nya vägen vi tar. Jag vill att det sa vara möjligt för all musikalisk briljans att prisas, oavsett hur den är formulerad, betonar Alfons Karabuda och berättar att det är svårt att förstå hur många likheter det faktiskt finns mellan årets pristagare:

– Här har vi två briljanta musikaliska själar med 300 års tidsskillnad i musiken som båda varken bryr sig om politik eller pengar. Vad som driver dem är det renodlade intresset för musiken och deras fantastiska känsla för melodier.

Max Martin och den klassiska pristagaren, operasångerskan Cecilia Bartoli ses båda som självklara vinnare av juryn. Max Martin som genom sitt enorma låtsinne fortsätter att skapa musikhistoria och Cecilia Bartoli med sin otroliga förmåga att finna okända melodier från 1700-talet, lyfta upp dem i det ljus de förtjänar och paketera melodierna till modern opera.

Det medieskygge popgeniet

För att förstå vidden av vad Max Martin åstadkommer måste man veta några saker. Han har haft 58 låtar som legat Topp 10 på Billboard, varav 21 låtar har toppat listan. De enda som haft fler Billboard-ettor är legenderna Paul McCartney och John Lennon. Varje gång en av hans låtar klättrar på listorna sitter det hundratusentals låtskrivare runt om i världen och försöker kopiera honom. Patent existerar inte inom popmusik och de flesta producenter lyckas klamra sig fast i toppen runt sex år. Max Martin har varit där i 20 år och man kan säga att det är hans melodier som just nu kapslar in den här tiden och bevarar den för våra barnbarn.

– Jag är övertygad om att Max Martins melodier kommer leva kvar länge och göras om i nya tappningar framöver. Som Max Martins artister säger – han kompromissar inte med musiken utan ger allt för låtarna och har en otroligt hård arbetsdisciplin. Jag vet att Martin är ett kontrollfreak men även ett geni på samarbete. Han får Polarpriset av den enkla med ändå så svåra anledningen att han är en mästare på att skriva låtar. Låtar som känns enkla, men som är fruktansvärt svåra att komponera – det finns en anledning till att så många låtskrivare ute i världen försöker kopiera Max Martin och aldrig lyckas, medan han själv lyckas om och om igen. Han är helt enkelt ett musikaliskt geni, säger Alfons Karabuda och berättar att hans Max Martin-favorit är Slam Dunk (Da Funk) med Five.

Alfons Karabuda har själv träffat Max Martin och beskriver honom som en lugn, klok och vänlig person. Han har också ett drömsamarbete som han önskar Max Martin en dag ska förverkliga:

– Det skulle vara väldigt intressant om han skrev en låt till Cicilia Baroli. Det finns ingen bättre sångerska än hon och Max Martin säger själv att sången är det viktigaste – så jag röstar på att de två någon gång ska samarbeta och jag vet att jag skulle tycka om resultatet.

Att Max Martin, eller Martin Sandberg som han egentligen heter, inte gör intervjuer är något som Alfons Karabuda tror gynnar honom på så sätt att han får vara ifred och arbeta med det han är bra på. Han säger också att Max Martin inte behöver göra reklam för sig själv – då han hela tiden gör det genom sin musik.

Amanda Jensen tolkar  Chuck Berrys låt Rock'n'roll music under Polarpriset 2014 när han prisades.

Amanda Jensen tolkar Chuck Berrys låt Rock’n’roll music under Polarpriset 2014 när han prisades.

Stikkans Andersons önskan

Polarpriset grundades av Stig ”Stikkan Anderson” som också var en stor låtskrivare på sin tid. Att en svensk låtskrivare nu får hans pris tror Alfons Karabuda kan ha varit en önskan från Stikkans sida.

– Jag märker på reaktionerna från Anderson-familjen att de är väldigt positiva till att Max Martin får priset. Jag kan absolut se vissa likheter i dem, då de båda har och hade det fantastiska ögat för vad människor vill lyssna på, säger Alfons Karabuda och berättar om ögonblicket när Max Martin fick reda på att han vunnit priset:

– Så stolt och glad som Martin blev när han fick reda på det säger allting. Jag tror att den stora anledningen till att alla pristagare blir så hedrade är därför att de hamnar bland den fantastiska skara av tidigare pristagare som är ojämförbar med annat.

För DI Weekend betonar Max Martin att de flesta låtar som gjort honom framgångsrik är ett resultat av samarbeten med många människor. Han säger också att han skulle vilja såga sönder Polarpriset i tio delar och dela det med alla som hjälpt honom och säger sedan i en videohälsning:

– Tack så mycket, det är en stor ära, vi ses i Stockholm i juni.

24642028900_a747eb6729_b

OM MAX MARTIN
Namn: Martin Sandberg
Ålder: 45 år
Familj: Fru och dotter
Bor: Los Angeles och Stockholm
Bakgrund: Född i Stenhamra, Ekerö kommun. Mamma var mellanstadielärare och pappa var polis.
Yrke: Låtskrivare och producent
År som aktiv: 1993-
Aktuell med: Mottagare av Polarpriset 2016. Tar emot priset på ceremonin vid Konserthuset i Stockholm den 16 juni.
Musikaliska framgångar: Säger att den kommunala musikskolan var hans väg in i musikens värld. Han hoppade av studierna på Stockholmsskolan Södra Latins musiklinje för vara sångare i hårdrocksbandet It’s Alive och praktisera hos Denniz Pop i Cheironstudion. 1994 skrev Dag Volle ”Produced by Denniz Pop and Max Martin” på en skiva utan att fråga Martin Sandberg och där fick han sitt namn. Med 21 listettor är Max Martin världens tredje mest framgångsrika låtskrivare på den amerikanska Billboardlistan, som toppas av Paul McCartney (32) följt av John Lennon (26). I Sverige slog Max Martin igenom med låten ”This is the way” som han skrev till E-type. Hans internationella genombrott var ”Baby one more time” med Britney Spears. Max Martin har bland annat skrivit billboard-ettorna Backstreet Boys ”Everybody (Backstreet’s back)”, Bon Jovis ”It’s my life”, Katy Perrys ”I kissed a girl”, P!nks ”So What”, ”One More Night” med Maroon 5 och The Weeknds ”Can’t Feel My Face”.
Priser:
1998 Grammisgalans hederspris
1998 Musikexportpriset
2010 Plantinagitarren
2014 Musikexportpriset
2015 Grammis ”Årets kompositör”
2015 Årets Svensk i Världen
2016 Polarpriset
Ekonomi: Finansiellt är Max Martin en av branschens tyngsta namn. Han har styrelseuppdrag i ett dussin bolag, varav Martin Sandberg Production har 247,8 miljoner kronor i eget kapital.

OM POLARPRISET
Polarpriset instiftades 1989 av Stig ”Stikkan” Anderson och är namngivet efter hans skivbolag Polar Music. Priset på 1 miljon kronor delas ut varje år sedan 1992 och ges ”för betydande insats inom musik och/eller musikalisk aktivitet” och ofta utses två pristagare per år.

Styrelsen för Stig Andersons stiftelse består av representanter från hans familj, SKAP (Sveriges kompositörer och textförfattare) och STIM (Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå). Nomineringen av pristagarna görs av en priskommitté bestående av erfarna människor från musikindustrin, representanter från familjen Anderson och tidigare pristagare. Polarpriset delas ut av Hans Majestät Kung Carl XVI Gustaf.

Utdelare: Stig ”Stikkan” Andersons Musikprisfond

Pristagare under de senaste åren:
2015 Emmylou Harris och Evelyn Glennie
2014 Chuck Berry och Peter Sellars
2013 Youssou N’Dour och Kaija Saariaho
2012 Paul Simon och Yo-Yo Ma,
2011 Patti Smith och Kronos Quartet
2010 Björk och Ennio Morricone
2009 Peter Gabriel och José Antonio Abreu
2008 Pink Floyd och Renée Fleming
2007 Sonny Rollins och Steve Reich
2006 Led Zeppelin och Valerij Gergijev

Av: Joline Ekman